Po přečtení článku jsem si říkal o čem to vlastně je??? Pouze jde o popis jakési situace, která se přihodila pár lidem a jeden z nich to zveřejnil.
Moje osobní zkušenost s činností Dopravních podniků hlavního města Prahy je v celku dobrá. Spoje jezdí relativně přesně a pokud nastane někde nějaké zpoždění jsou většinou na vině dopravní zácpy.
Nejdůležitější náplní článku byly informace. Podle mého názoru se stačí podívat na informační tabule zastávek autobusů, metra a tramvají, které na změněný spoj navazují. Pak se člověk určitě dohledá, alespoň mám takovou zkušenost já.
A jen tak mimochodem.....opravdu nemá smysl zveřejňovat podobné výlevy zde, ale pokud jsem s něčím nespokojen pošlu dotaz na patřičná místa a to tady myslím není....
Myšlenka článku je mnohem hlubší, než pouze
popis jedné historky, kterou občas zažívají lidé v Praze.
Jde zde o princip a o výchovu. Jak známo, nejsou vychovávány
jenom děti, ale člověk je vychováván po celý život.
Samozřejmě forma výchovy dospělého a forma výchovy dítěte
se poněkud liší.
Dopravní podnik zde vystupuje ve formě poskytovatele
jakési služby a cestující jsou jeho zákazníci. Vztah
poskytovatele služby a zákazníka může mít dvě podoby. Buď
je to stará podoba komunistická, kterou někteří z nás
dobře pamatujeme a nebo je to nová tržně hospodářská.
Připomenu pro ty, kdo to nepamatují, že ta komunistická
spočívala v tom, že například prodavači bylo jedno kolik
prodá a jak se chová k zákazníkovi. Byl zaměstnancem
státního podniku s jistým platem, který dostal, ať měl
tržbu několik milionů nebo několik korun. Pokud byl prodavač
na zákazníky nepříjemný, nechodli k němu, ale chodili do
jiného obchodu a on měl méně práce za stejné peníze.
Úslužný prodavač s větší tržbou více peněz nedostal,
protože to, co vydělal navíc, se přerozdělilo a z toho
dostal výplatu ten nepříjemný prodavač. Pracoval tedy za
nepříjemného prodavače. Ten si jenom mnul ruce, protože v
té době platilo heslo "Kdo nekrade, okrádá rodinu".
Konkurenční prostředí v pražské hromadné
dopravě si těžko dovedu představit. Bohužel. To, že jezdí
nějakou linku soukromník, není dostatečná konkurence.
Nepřestanu přeci jezdit jednou linkou proto, že nejsem
spokojený s provozovatelem, když mi ta linka jezdí domů a
nebudu jezdit místo toho jinou linkou, kde mám lepší komfort,
ale která jezdí na druhý konec Prahy. Je to problém s tím,
že MHD v Praze je dotována a je nutno zajistit návaznosti po
celé Praze a tím i tedy jednotné jízdenky apod.
Přesto by ale myslím mohli v Dopravním podniku
zavést jakési finanční stimuly. Revizoři by nemuseli jenom
kontrolovat cestující, ale někdo by taky mohl kontrolovat
pravidelnost toho, jak jezdí spoje. Nemyslím tím zpoždění
nabrané po cestě, ale třeba včasné odjezdy z konečných. Na
některých linkách totiž jezdily většinou dva až tři
autobusy za sebou. Takže se nabízí podezření, že řidiči
hráli na konečné např. Mariáš a potom vyjeli krátce po
sobě. Někde to samozřejmě může být způsobeno zácpou, ale
je-li to kousek za konečnou, je to nepravděpodobné.
Informace o oné výluce nebyla předem nikde. V první
den, kdy se výluka konala, na zastávce bylo pouze přeškrtnuto
číslo autobusu, z čehož cestující pochopili, že zastávka
je zrušena, ale informace, kde je nejbližší náhradní
zatsávka, tam nebyla. Tato informace se objevila až druhý den
výluky (a pouze tento den!) v době odpolední
dopravní špičky formou ústního hlášení v metru na stanici
Háje. Písemnou formu jsme nezaznamenal, i když připouštím,
že tam dodatečně cedule možná byla dána. To nevím,
protože jsem na tu zastávku už nechodil, jelikož byla
vzdálena od té náhradní dobrých 300 metrů. Vzhledem k této
vzdálenosti by myslím byla na místě viditelná informace
přímo v metru při výstupu.
Vznést dotaz, když už jsem si sám musel najít
řešení, je asi zbytečné. Čekat, až bude někdo
kompetentní, kdo mi ho odpoví a pak až jet domů, to asi není
to nejlepší řešení. A dávat stížnost? Jaký by to mělo
smysl? Kde by asi skončila? Spíše je tedy lepší podobné
problémy veřejně diskutovat. Od toho jsou právě média.
Nikdo nechce vyčítat DP zpožděné spoje vinou
zácpy, i když ono i to spolu souvisí. Dost lidí jezdí do
práce radši auty, protože kultura cestování v pražské MHD
je ve špičce na některých tratích úděsná. Navíc při
dnešní ceně jízdného, pokud dokáží lidi auto zaplnit a
složit se na benzín, tak jim vyjde cesta do práce autem
levněji než MHD. Pokud jde o náhradu za tramvaje či autobusy
(vyjímkou je jedině metro), tak navíc ještě ušetří čas a
dojedou autem rychleji.
Jak vidno, aspektů článku se najde víc. Třeba i
ekologický. Kdyby byla služba poskytována v určité úrovni,
využívalo by ji více lidí, ubylo by v Praze i pár aut a
doprava by byla ještě plynulejší. Vše opravdu souvisí se
vším.
Přepokládám, že smyslem článku nebylo jen tak
si zanadávat, ale také zamyslet se nad příčinami, a třeba
tak i dojít k nějakým obecnějším úvahám, proč ledacos na
světě nefunguje, jak by mělo, a co s tím jde dělat. Vzhledem
k tomu, že pracuji v pražském DP, ba dokonce přímo v
oddělení, které způsobem své činnosti uvedené problémy
způsobilo, pokusím se k zamyšlení přispět pohledem z jiné
strany.
Rozhodně si nemyslím, že by hlavní příčinou byl
monopol Dopravního podniku. Ostatně třeba právě ve
zmíněném úseku jezdí i linka 165, kterou provozuje dopravce
ČSAD Praha-Vršovice, a.s. Také těmi místy projíždí linka
232, kterou provozuje malá soukromá firmička Milan Bado. Ba
dokonce i některé zastávkové sloupky na území Prahy patří
jinému správci než DP (a sice Technické správě komunikací
hl. m. Prahy). Na "třístovkových" linkách za
hranicemi Prahy nemá DP žádnou převahu, působí tam mnoho
dopravců a informace zajišťují jednotliví dopravci sami na
svých sloupcích - přesto mám pocit, že tam situace není o
nic lepší než v Praze.
Je mi poměrně jasné, co se dělá špatně.
Chystá-li se výluka, měli by se o ní lidé dovědět včas.
Přijde-li člověk na zrušenou zastávku, měl by tam najít
přehlednou a srozumitelnou informaci, kam má jít, aby se
dostal, kam potřebuje. Sedí-li člověk v autobuse, měl by se
včas dozvědět, kudy autobus pojede. A tak dále...
Konkurenční prostředí v současné době způsobuje
jen to, že místo jedné nesmyslné, zmatené a
nicneříkající vývěsky visí na tomtéž sloupku tři
podobné, ale o nic lepší. A že pravá ruka neví, co dělá
levá, a že všechna úřednická práce se dělá čtyřikrát
místo jednou, ale chyby se přitom sčítají, místo aby se jim
předešlo. Co přinutí dopravce k tomu, aby informování
cestujících považovali za inteligentní tvůrčí činnost? O
desítky věcí jsem se snažil, vždycky jsem narazil na to, že
rozhoduje někdo, kdo sám neví, o čem vlastně rozhodl, a
proto o rozhodnutí nelze diskutovat.
Dopravu v Praze organizují a podmínky pro ni
vytvářejí politické orgány státu a města: zastupitelstvo,
magistrát, parlament a vláda. Parlament to byl, kdo svým
zákonem ochránil dotovanou dopravu před volnou konkurencí.
Magistrát to je, kdo má ze státního pověření jménem
veřejnosti kontrolovat kvalitu služeb, a parlament to je, kdo
určil, jaké možnosti nápravy úřad má. Magistrát může
určovat dopravcům další podmínky, a tím nasazovat laťku
kvality. A tady máme kořen monopolu. Stejně jako stát má jen
jednu vládu (byť se občas vymění) a jen jeden parlament
(byť dvoukomorový), město má jen jeden magistrát a jen jedno
zastupitelstvo, podobně město má jen jeden dopravní systém
(byť se skládá z více složek a může se v čase vyvíjet).
Celá moderní demokracie je pouze snahou regulovat a ochočit
monopol státní moci, jsme-li nuceni smířit se s tím, že je
nevyhnutelný. Stejně tak i s jinými monopoly se spíše
musíme naučit zacházet, než na ně svádět všechny
problémy.
P.S.: na tom, kolik peněz dostane na jízdenkách,
záleží dopravnímu podniku asi tak stejně jako na tom, jak
kvalitně lidi přepraví.
© Stránka vygenerována za 0.0027 sec. | Aktuálně máme v databázi 8430 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz
Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha