To téma se nabízí k diskusi ve dvou rovinách. Tou první je, jak využívá škola Internet k vzdělávání a tou druhou je, jak umožňuje škola přístup na Internet dětem a mládeži. Protože to druhé téma jsme probrali již minule, omezíme se dnes pouze na rovinu první.
Dneska studentům stačí zajít na Internet, v některém vyhledávači zadat požadované heslo a pak už jenom vybírat z nabízených stránek. Vybraný text lze pak jednoduše překopírovat do textového editoru, přidat k tomu vlastní názor či komentář a takto vypracovaný referát už pouze vytisknout. Časová úspora oproti dřívějšímu způsobu je výrazná, ušetří se cesta do knihovny, je-li Internet doma nebo ve škole. Ušetří se vyhledávání v několika klasických knihác
h a ruční opisování. Citace se dají jednoduše okopírovat. Text je tištěný, tedy čitelnější.Studenti si mohou před maturitou vyhledávat na Internetu vyhledávat i maturitní otázky, které jsme my pracně zpracovávali a vyměňovali si v rámci třídy či ročníku. Dnes jsou na Internetu již vypracované.
K těmto dvěma příkladům si můžete přidat libovolné další, když student hledá jakoukoliv informaci. Na Internetu je dnes už prakticky vše. Informace jsou zde hlavně přehledné a tak jeho využitím ušetří student spoustu času.
Druhou otázkou je, nakolik naučí na Internetu pracovat škola. Podíváme-li se např. na statistiky z JuniorInternetu, tak procento účastníků, které uvádí že je naučil s Internetem pracovat učitel je zanedbatelné a rok od roku klesá. Důvodem bude asi to, že Informatika, ve které se žáci s Internetem ve škole setkají, je zařazena do příliš vysokého ročníku a děti v tomto věku už s Internetem dělat umějí. Samozřejmě ne všechny. Ostatně vzorek účastníků JuniorInternetu není rozhodně re
perezentativním vzorkem dětské populace. Jde o výběr dětí, které Internet nějak oslovil a projevují se na něm aktivně. Jinak by se nehlásily na JuniorInternet, protože by tam neměly co přihlásit.Internet je tedy velkým pomocníkem studentů pro školní vzdělávání. Škola už je pro něj asi menším přínosem, protože dětí, které se v informatice setkají s Internetem poprvé bude asi menšina. I když zde samozřejmě hraje roli region, zda jde o dítě z města, kde jsou možnosti větší, či z vesnice, kde jsou zase m
ožnosti menší.Bohužel Internet ve školách minul velkou část populace. Mnoho lidí, včetně mě, se na Internetu naučili jako samouci. V čím pozdějším věku, tím jím to jde samozřejmě hůře, protože co se člověk naučí v mládí, v stáří, jako když najde…. K tomuto téma bych chtěl krátce zmínit připravovaný projekt
SeniorInternet, který je určen právě těm, koho Internet minul ve škole a kdo se na něm přesto chtějí prezentovat aktivně.Marťas k tomuto téma říká: "Myslím, že škola se věnuje Internetu dost málo. Určitě, jak už bylo zmíněno, by se na něm měly děti učit dřív. Informatiky by měla být určitě už na prvním stupni, nejpozději tak od třetí třídy. Děti v tomto věku totiž už na Internet začínají chodit,
ale nevědí nic o bezpečnosti a tak mnohdy naivně prozrazují věci, které by o sobě neznámým lidem říkat neměly.Dále spousta dětí nezná stránky, které pro ně na Internetu jsou. Pak se omezují na pár stránek, které se dozví od kamarádů, které pro ně třeba ani nejsou nejvhodnější. Většina dětí pak končí na chatech, protože ty jsou mezi nimi asi nejznámější.
Znát stránky pro děti je sice spíše oblast volného času, ale přesto by se jim měla škola věnovat. Většina z nich působí na děti i výchovně a to je přece také poslání školy. Mladší děti by se tedy měly učit hlavně o bezpečnosti na Internetu a o zajímavých stránkách, starší potom to, co se učí v informatice na druhém stupni."
Písmák se na Internetu naučil od kamarádů a školu dokonce díky Internetu předběhl: "Já se naučil na Internetu číst a psát. Potom mě přes Internet naučili kamarádi počítat, takže jsem teď ve škole napřed a protože jsem to vše už uměl hodně brzo, tak jsem šel do školy o rok dřív. Nebýt Internetu tak bych toho dnes uměl
o hodně míň, protože ve škole se některé věci učí hrozně moc pomalu."Lukáš Zemek si o tom myslí: "Informatika by se rozhodně měla ve školním rozvrhu objevit dříve než v 7. třídě, jako tomu bylo u mne. Možná ne zase už ve 3. třídě, ale na prvním stupni by se děti k internetu určitě měly dostat a naučit se s ním účelně
pracovat.Mělo by se začít vštěpováním obecných bezpečnostních zásad. A to nejen o tom, že dítě na Internetu nemusí a nemělo by dávat adresu každému, kdo o to požádá. Ale v dnešní době také, že před připojením k Internetu by se měla zkontrolovat funkčnost a antiviru a firewallu a popřípadě aktualizovat. Vše samozřejmě značně zjednodušeně. Předešlo by se tak tomu, že sličná sekretářka umí surfovat po Internetu, ale nic netuší o tom
, že z jejího PC unikají citlivá data firmy.Určitě by se měl dětem předložit seznam kvalitních webů, kde najdou co potřebují. Nikdo neříká, že zrovna jich musejí využít.
Škola by dále měla poskytnout zájmové kroužky pro jedince, kteří se o Internet zajímají hlouběji a nechtějí skončit na nudných obecnostech."
Pomalu jsme přešli k dalšímu téma, kterým bude volný čas. O něm bude řeč za týden.
Sdílet na Facebooku
© Stránka vygenerována za 0.0032 sec. | Aktuálně máme v databázi 8400 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz
Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha