Je to pár dní, co přinesly děti domů vysvědčení. Byly známky na něm pro rodiče překvapením? Jak na ně reagovali? Měly by se děti za známky na vysvědčení odměňovat a trestat?
Děti přinesly domů vysvědčení a v různých
rodinách na to reagovali rodiče různě. Rodiče, kteří se o
své dítě zajímají pravidelně, určitě překvapeni nebyli.
Pokud udržují kontakt se školou, tak mohli dopředu tušit,
jaké známky na vysvědčení budou. Pokud to netušili, měli
by se v prvé řadě zamyslet sami nad sebou. Dítě je totiž
nutno vychovávat a dohlížet nad tím, co dělá. Toto asi
patrně zanedbali a primární (prvořadá) chyba je tedy v nich
a až sekundární (druhořadá) chyba je v jejich dítěti.
Další otázkou je, zda dítě odměňovat nebo
trestat za známky. Tady je nutno si uvědomit, že známka
hodnotí schopnosti a vědomosti dítěte. Ty jsou u každého
dítěte jiné. Každé dítě má určité vrozené schopnosti,
které ho řadí do určitých mantinelů, přes které se
stěží probourává. Tím chci říct, že pro některé dítě
může být hodna odměny trojka nebo i čtyřka a naopak
některé dítě bychom mohli trestat za dvojku. Oceňovat bychom
totiž neměli schopnosti, které ukazuje známka, ale snahu a
píli. Tu jedinou může dítě ovlivnit.
Píle je velice důležitá. Do jisté míry může
ovlivnit i schopnosti. Dítě může své vědomosti
"vydřít". Vše má ale své meze. Jestliže máme
dítě, které se poctivě učí a dře a vrcholem jeho snahy
jsou trojky, pak je nutno to ocenit. Pokud naopak toto dítě
budeme "srážet" a trestat, pak v něm jednoznačně
vybudujeme negativní postoj ke škole a na učení se prostě
"vykašle". Takovéto dítě je totiž třeba neustále
povzbuzovat, daleko více než jedničkáře nebo dvojkaře.
Tímto povzbuzováním totiž budeme kompenzovat jeho případný
komplex, který může mít z toho, že jeho spolužáci mají
jedničky a on jenom trojky, přesto že se snaží a učí
daleko víc.
Myslím si, že většina dětí, kterým učení nejde
a mají k němu negativní postoj, by tento postoj neměla, kdyby
byla k učení správně motivována a jeho výsledky byly
opravdu objektivně oceněny. Velmi se mi zalíbil názor z
jednoho diskusního fóra na Xchatu, kde se navrhuje, aby se
známkovalo třeba 3/1. První známka vyjadřuje objektivní
úroveň vědomostí dítěte a druhá jeho snahu. Každý
správný učitel si myslím, že děti, které učí zná
natolik, aby dokázal odhadnout, na co mají.
Ještě je třeba si uvědomit jednu věc. Dítě
může být, a dost často i bývá, nadáno určitým směrem -
buď technickým nebo humanitárním. Pak v jednom typů
předmětů prospívá a v druhém je na tom hůře. Proto není
možné posuzovat dítě, které má jedničky z matematiky a
fyziky tak, že mu budeme vyčítat, že má dvojku nebo trojku z
jazyků. A stejně tak samozřejmě obráceně.
Dítě se učí samo pro sebe. Odměňovat ho teda za
dobré známky? Je to věc individuelní a každý rodič jistě
nejlíp ví, co na jeho dítě platí. Někoho motivuje k
vyznamenání třeba slíbené kolo. Je ale nutné pamatovat na
to, že motivační cíl musí být reálný. Víme-li, že naše
dítě nemá na to, aby mělo vyznamenání, ale má na to, aby
nemělo na vysvědčení žádnou čtyřku, musíme mitovační
cíl postavit takto.
Trestat za špatné známky? Opět je to věc
individuelní. Přednost by měla mít kladná motivace, tedy
odměny. Součástí výchovy jsou ale i tresty. Trest by ale
měl postihovat pouze případné lajdáctví, tedy tu druhou
část známky za lomítkem. V opačném případě bude mít
tento trest opačný efekt. Řešením není, aby se dítě
učilo ze strachu z trestu. Takovouto "motivací"
může maximálně ukončit povinnou školní docházku, ale
těžko mu už pomůže při dalším studiu. Budeme-li tedy
dítě vychovávat k učení převážně trestáním, zjistíme,
že na vyšších typech škol narazíme na velké problémy.
Sdílet na Facebooku
© Stránka vygenerována za 0.0031 sec. | Aktuálně máme v databázi 8402 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz
Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha