Toto je bezpochyby zajímavé téma. Někdy před 4
roky jsem se ocitl v podobné situaci. Nejprve to bylo
jednoduché, že jsem pouze učil. V tu chvíli nebylo co
řešit, prostě jsem byl pan učitel, vykalo se a bylo hotovo.
Po nějakém měsíci jsem ovšem začal vést kroužek.
Jednodušší to bylo v tom, že se jednalo o jiné děti
(mladší). Na kroužku jsme si přirozeně všichni tykali.
Nepříjemné ale bylo, že potom na chodbách školy mi třeba
páťáci tykali a sedmáci s osmáky mi vykali. Přemýšlel
jsem, jak se asi ti starší cítí? Protože jsem nepatřil
zrovna k nějakým příliš povolným učitelům, tak nikoho z
těch starších ani nenapadlo mi tykat. Mne přitom tolik
nezáleželo na tom, jestli ředitelka slyšela nebo neslyšela,
že mi někdo tyká či vyká.
Potom se situace zkomplikovala, když jsem jel s dětmi na
školu v přírodě (ovšem jako učitel pouze z malé zčásti,
ale hlavně jako vychovatel). Šesťáci, které jsem neučil, mi
tykali, ale pak tam bylo pár sedmáků, pro které jsem byl do
této doby pan učitel, takže zprvu na tom odmítali cokoli
měnit. Slyšel jsem ještě následující diskusi:
Sedmačka: Pane učiteli, můžeme s holkama jít
támhle.....
Šesťák: Proč mu říkáš pane učiteli, říkej mu
Michale, ne?
(Trochu jsem si uměl představit, jak se ta velká holka
asi cítila, když z jejího pohledu jí nějaký "usmrkaný
kluk", který byl o hlavu menší, radí, jak mi má říkat
a ještě ke všemu si se mnou tyká!)
Sedmačka: No, a to mu mám jako ve škole říkat pane
učiteli a tady Michale? To je trochu prdlý ne?
Ty sedmačky to měly docela těžké, ale tykat se
neodvážily. Alespoň občas se osmělit a zeptat se a dovolit
si nějaké věci, které by ve škole nemohly, se však
odvážily.
Další rok ale z těch šesťáků byli sedmáci a já
je měl učit. Všichni mi byli zvyklí říkat Michale a
považovali mne za dospělého kamaráda, a náhle tomu mělo
být jinak. Sám jsem nevěděl moc, co s tím. Myslím, že jsem
tehdy dal na něčí radu, a domluvil se s nimi, aby mi ve škole
říkali "pane učiteli". Ze začátku jim to moc
nelezlo přes pusu (mne přes uši také moc ne), ale jelikož
jich bylo hodně na malou učebnu a já musel být poměrně
přísný v mnoha věcech, aby se udržel pořádek, tak si na to
za chvíli velmi rychle zvykli a potom už jim to nedělalo
problém. Občas jim to ujelo, ale tím, že jsme se docela
dobře znali, tak věděli, že mi to nevadí.
Je dobré o těchto věcech s dětmi otevřeně mluvit?
(Asi je. Já to tehdy téměř nedělal, protože jsem na to
nebyl vůbec připravený). Možná, že jsou někdy okamžiky,
kdy je lepší o tom nemluvit a počkat, až se to nějak vyvine.
Nakonec je to také zajímavé sledovat, jak se s tím děti
vyrovnávají. Když je ale vidět, že si s tím nevědí moc
rady, tak je jim určitě dobré pomoci. Dospělý si ale musí
sám předem ujasnit, co očekává. Jinak je pak nerozhodný a
nepomůže pak moc ani dětem, ani sobě.
Ovšem nepřipadá mi šťastné, když by to mělo
fungovat tak, že před ředitelkou a zástupkyní má dítě
vykat, jinak tykat. Přijde mi to takové pokrytecké a navíc
dříve nebo později se to stejně nějak provalí. Proč se za
to stydět či něco skrývat? Dá se přeci s dětmi dohodnout
tak, že tykat mi budou na kroužku a jinak ve škole vykat, než
Pokud by měly brát ohled na to, kdo je kolem nich, tak se podle
mne cítí zbytečně svázané strachem, aby když budu tykat,
někdo kolem náhodou neprošel. Sám bych se asi i v roli
dospělého necítil při takovém rozhovoru dobře. Pokud mi v
nějakých situacích tykají, myslím, že není potřeba se
stydět před dospělými.
Trochu jinak se v takovéto situaci ocitá každý, kdo
pracuje s dětmi. Vemte si třeba takové předškoláky, kteří
si třeba chtějí jezdit s autem, vyluzovat u toho různé
zvuky, hrát si, ... Pokud se jim chce dospělý přiblížit, je
ideální, když tuto činnost dělá s nimi. Pak ale bojuje s
tím, aby si o něm druhý dospělý neříkal, že je tak trochu
"na hlavu". Musím říci, že strach z dospělých
byla jedna z prvních věcí, kterou jsem musel odbourat, když
jsem začal s dětmi pracovat. Člověk si sice říká, jestli
si o něm druzí dospělí nemyslí, že je trošku
"prdlej" nebo tak. Ale když tyto věci dělám, tak
vím, že je dělám pro děti a ne pro dospělé. Kromě toho se
s těmi dospělými (rodiči) znám osobně, a řekl bych, že
spíše takovouto věc oceňují, protože to proráží určité
bariéry. Pokud se pak dospělý nechová dětsky i při
obchodních jednáních, tak to dětské chování s dětmi ve
vzájemných vztahu s nimi určitě jenom prospěje.
Je otázka, zda je tykání nebo vykání tolik
důležité. Myslím, že doba se snad trochu mění. Nemyslím
si, že autorita dospělého je závislá na tykání nebo
vykání. Na to se myslím přišlo už před dost lety. Byly
doby, kdy děti vykaly i rodičům. To už naštětsí pominulo.
Připadá mi pro děti dost těžké a nepřirozené dospělýmu
v určitém prostředí tykat a v jiném zase vykat. A co
prostředí neutrální? Třeba venku na ulici?
Dospělí, když chtějí, si tyto problémy mezi sebou
umí vyřešit. Mohou totiž nastat i u nich. Třeba jsem se
setkal s tím, že moderátor uváděl v rádiu hosta, s kterým
si tykal, ale před posluchači si s ním prostě vykal. Jiný
pak na rovinku v úvodu sdělil posluchačům, že se se svým
hostem dobře zná a tykají si, a že se tedy nebudou před
posluchači přetvařovat a budou si tykat i v rádiu. To mi
připadá přirozenější.
Určitě je pravda, že dospělý, který se dostane do
podobné situace s dětmi, si nejdřív vše musí promyslet. Ve
škole platzí určitý šklolní řad, který je potřeba
dodržovat. Záleží samozřejmě na řediteli, jak striktně
trvá na dodržování některých věcí. V případě, který
jsem popsal v prvním příspěvku, který byl v době, kdy bylo
tykání učiteli nemyslitelné, jsem také o věci neměl jasno.
V prvé fázi jsem to nechal na těch klucích samotných.
Ostatně šlo o stav, který trval necelý týden, protože já
byl po výletu nemocný, takže jsem ani na dořešení tohoto
problému neměl čas. Školním rokem problém skončil,
protože já pokračoval ve studiu a kluci po dalším roce
vycházeli. Takže bylo jasné, že se na základní škole v
roli učitele a žáka už nemůžeme setkat.
Dnes s odstupem času na věc zase dívám trochu
jinak. Do podobné role jsem se už nedostal, přestože jsem pak
ještě dva roky po vysoké zkoušel učit - rok na základní
škole a rok na učilišti. Myslím, že přirozenější je mezi
lidma, kteří se dobře znají, když si tykají. Je to takové
osobnější. V případě dětí je třeba to nechat hlavně na
dětech. Na tábory s námi jezdily děti z dětských domovů,
které někdy měly k tykání zábrany, protože z dětského
domova byly zvyklé všem vykat. Některé si na tykání zvykly
některé ne. Některé nás oslovovaly jménem, jak jsme byli na
táboře zvyklí, někteří strejdo, jak jsou zvyklí oni v
dětském domově.
Jsou příležitosti, kde je tykání dost
automatické, třeba na větších srazech vedoucích, jako jsou
CVVZ, kde si automaticky tykají vedoucí, kteří se před tím
ani osobně neznají. Samozřejmě, i tam jsou občas vyjímky.
Ale to už dá člověku cit, občas mi taky nejde u některých
lidí, jim tykat. Je to ale vždy věc přístupu, nikoli třeba
věku.
Tak se zdá, že v naší kultuře je na škole nejpodstatnější právě ta drezúra, osvojení zvyklostí pseudovojenského autoritářského režimu, než vzdělávání, poznávání, výchova. Není divu, že mnozí žáci dnes již nejsou schopni brát tímto systémem přidělenou roli vážně. Není-li a nesmí-li být žák respektován jako osobnost, jedinou jeho obranou je, že sám přestane respektovat autoritu, čí spíše moc. Je lépe uvažovat, jak se anachronickým zvyklostem přizůsobit, anebo naopak jak přizpůsobit školu dnešnímu chápání otevřené vědy, otevřené společnosti a svéprávnosti člověka? Mají lidé sloužit zvyklostem, anebo zvyklosti sloužit lidem? Co může změnit jednotlivý učitel, co jednotlivý žák, co jednotlivá škola (třeba soukromá)? A co se stane, jestliže podíl žáků nezpracovatelných kostnatějícím školským průmyslem přesáhne kritickou mez?
Napsal(a): Štěpán Jůza, email: stepan.juza@seznam.cz dne: 11.03.2001 Také s tím mám zkušenosti, i když z trochu
jiného úhlu. Oddíl jsem začínal vést po prvním semestru
vysoké školy. Pak nastala situace, kdy jsme měl ze
zdravotních důvodů přerušené studium a šel jsem učit.
Učil jsem tenkrát půl roku a tak jsem v tuto dobu byl také v
dvojroli učitel a vedoucí. Měl jsem to jednodušší tím, že
jsem dost dlouho v oddílu neměl žádného ze svých žáků.
Tato situace se ale změnila ke konci roku.
Moji žáci byli v oddílu v jakési zvláštní
roli, protože mě vždycky všechny děti v oddíle tykaly (a
doposud tykají). Pro tyto žáky byl problém v tom, že mě
sice na schůzkách a oddílových akcích mohli tykat, ale co
potom ve škole? Šlo jen asi o dvě schůzky a potom jsme měli
s oddílem výlet, na kterém se konečně odhodlali mě začít
také tykat. Přetrvalo to i ve škole, pouze si museli dávat
pozor, aby to neslyšeli ostatní učitelé a hlavně ředitelka.
Ta by to určitě nesla nelibě. Bylo to ale před koncem
školního roku a tak šlo jenom o týden a potom byly prázdniny
a po nich jsem už zase pokračoval ve studiu. Navíc tito dva
členové oddílu nebyli mými přímými žáky, jejich třídu
jsem neučil.
Těch půl roku jsme se ale tím problémem
myšlenkově zabýval. Pár ze svých žáků bych si totiž
klidně dovedl představit jako členy svého oddílu. Nedovedl
jsem si ale představit řešení tohoto problému a proto jsme
je do svého oddílu nelákal.
Osobně si nemyslím, že autorita učitele stojí na
tykání nebo vykání. Na základní škole to ale asi může
být problém. Záleží ale z jakého se to vezme hlediska.
Bude-li učiteli tykat ve škole člen jeho oddílu, bude to
někomu připadat nepatřičné. O kolik se to ale liší s
tím, že syn učitelky při hodině tyká své mámě učitelce?
To samozřejmě považujeme za přirozené.
Ve školství se už delší dobu nevyskytuju,
rozloučil jsem se s ním ve školním roce 1989/1990, když jsem
po skončení vysoké školy (ČVUT FEL) ještě dva roky učil.
Doufám, že dnešní doba je pro podobné situace
tolerantnější, snad i na základních školách. Za svých
středoškolských studií jsem se s tím setkal a jeden z mých
spolužáků, který se s jedním profesorem více sblížil na
nějakém kroužku a začal si s ním tykat, mu tykal i ve
škole. Nevím tedy zda jenom v užším kolektivu, zda by tykal
třeba i v přítomnosti ředitele. U těch mých členů oddílu
vím, že ti si tento problém uvědomovali a dávali si pozor,
kdo je nablízku, zda to neslyší ředitelka či některý z
učitelů, kterým by to mohlo vadit.
Rozhodně souhlasím s tím, že tato dvojí role
může mít pozitivní vliv v tom, že žák pozná učitele i z
druhé stránky a samozřejmě učitel pozná i žáka z jiných
stránek. Společný zájem je tak může sblížit a vést k
lepšímu vzájemnému pochopení.
© Stránka vygenerována za 0.0028 sec. | Aktuálně máme v databázi 8400 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz
Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha