Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Marcela je úterý 20.04.2021



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Co nového v Mladějově v sezóně 2001?

O Mladějově a jeho úzkorozchodné železnici jsme už psali. Teď se ale podívejme, co nám na této zajímavé železnici nachystali nového do letošní sezóny.

     Mladějovská úzkorozchodná dráha se opět celkem úspěšně probrala ze zimního spánku. Z mnohem delšího spánku se probrala parní lokomotiva BS 80, která se přesně na rok po padesáti letech od vyrobení znovu představila v plné kráse. Ve stejné svěžesti se stejného jubilea dožívá i pan Radoslav Kolomý, spoluautor Technických zpráv Steg, který má lví podíl na velmi kvalitním provedení opravy této lokomotivy. Data narození obou jubilantů dělí od sebe pouhých devět dní. Oprava lokomotivy trvala pět let, bylo na ní zdarma odpracováno asi 4500 hodin. Vinou úděsného zacházení ze strany posledního provozovatele byl její kotel ve velmi špatném stavu. Silné vrstvy kotelního kamene izolovaly tak spolehlivě, že bylo nutno měnit všechny rozpěrky, vyvařovat dlouhé praskliny v peci a do rohu dvířek umístit záplatu. Náročných kovářských prací se zodpovědně ujal pan Bohumil Bělík, člověk, který s Mladějovskou šamotkou prožil bezmála půl století a který se významnou měrou zasloužil o to, že se zde Muzeum průmyslových železnic začalo budovat.

     Do soupravy krátkých dvounápravových vozů, které se hodí právě za lokomotivu BS 80, přibyl další, jehož vzhled připomene pamětníkům nasazování vlečných tramvajových vozů v osobní dopravě na slovenských lesních železnicích. Byla také opravena další lokomotiva BN 30, tentokráte v provedení s otevřeným stanovištěm strojvedoucího. Ale nejen vozidla jsou zde nová. Letos poprvé se jízdy pro veřejnost pořádají každou sobotu v červenci a v srpnu, mimo to ještě 2. června a 15. září. Pro velkou oblibu diváků i vojska budou ukázky vojenských operací z 1. světové války doprovázet dvě akce: 11.8. a 1.9. Na těchto akcích bude platit upravený jízdní řád vlaků MPŽ. Prohlubuje se také spolupráce s jinými železničními spolky. 9.6. přijede z Přerova do Mladějova vlak tažený historickou lokomotivou E 499.0. Do budoucna se plánuje podobná akce s parní lokomotivou 464.202 z Olomouce. Již tradičně se konají společné akce s Chornickým železničním klubem, kdy z Brna do Mladějova přijíždí historické motorové vozy M 131.1. Tyto jízdy se konají 16.6. a 8.9.2001. Několikrát ročne také Mladějovem projede českotřebovská parní lokomotiva 310.922 při své pouti do Chornic či Prostějova.

     Mimo oprav starého svršku v druhé polovině trati se MPŽ zaměří o letních brigádách na dokončování nového nádraží Mladějovské dráhy za objekty šamotky. Podaří–li se zajistit dostatek štěrku, započne i pokládka nové odbočky, která by spojila nádraží MPŽ s nádražím ČD. MPŽ se dále všemožně snaží získat jakoukoli krytou halu na exponáty, z nichž velká část zatím stojí pod širým nebem. Od loňského července se začalo jezdit přímo do areálu Hřebeč, do té doby končily vlaky na mladějovském zhlaví této stanice. Letos již bude možné umístit v uprázdněných prostorách tamějšího lokomotivního depa soupravu důlní lokomotivy a důlních osobních i nákladních vozů. Tento vláček by pak mohl vozit zájemce až přímo ke štole, kde už není profil pro velké vozy a parní lokomotivu.

     V minulém roce navštívilo Mladějovskou dráhu asi 4 000 zájemců. Pokud mohli být s něčím nespokojeni, tak snad jen s počasím. Proto MPŽ usilovně rekonstruuje další čtyřnápravový krytý vůz. Doufejme, že letos přijde zájemců ještě více a že Návštěvní kniha MPŽ nezaznamená žádnou negativní reakci. Postup záchrany a obnovy této technické památky by se jistě urychlil, kdyby se do něj více zapojily další státní i soukromé instituce. Zde je nutno poděkovat pracovnicím Referátu regionálního rozvoje Okresního úřadu Svitavy za velmi vstřícný přístup a přát si, aby takových státních úředníků bylo více…

  • Autor: Fučík Artur
  • Datum publikace: 19.07.2001
  • Článek zařazen do: Zajímavosti
  • Počet komentářů ke článku: 0 přidat komentář
  • Článek si přečetlo 2548 čtenářů

    Sdílet na Facebooku

© Stránka vygenerována za 0.0034 sec. | Aktuálně máme v databázi 8126 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha