Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Jiří je středa 24.04.2024



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Tomáš Roubal: WORSTSELLER

Navštivte výstavu v Galerii hl. m. Prahy.

17. 1. – 16. 2. 2014

Galerie hlavního města Prahy
Colloredo-Mansfeldský palác
Karlova ulice 189/2, Praha 1

Kurátorka výstavy: Monika Doležalová
Přizvaný kurátor: Jan Kratochvil

Tomáš Roubal (* 1982, Prostějov) je grafik a kreslíř podivných, leckdy až děsivých figurálních scén s politicko-sociálními náměty. „Je to jako černá schránka věcí, před kterými zavíráme oči, témata, o nichž nechceme hovořit a raději předstíráme, že problémy neexistují,” popisuje Tomáš svoje díla. Jeho monochromy kriticky komentují současnou společnost, politickou propagandu, katolickou církev i estetiku produktů masové kultury. Tomáš vyhledává do očí bijící stupidity lidského jednání a předává dál v podobě satirických momentek, někdy jen v podobě vzkazů nebo slovních spojení, které třeba tetuje na zvířecí kůže.

Vytváří příběhy, jejichž dějová linie protíná divnost, historii, osobní zkušenosti a realitu, všechno je ale ovlivněno ironií osudu. Je až překvapením, že za svoji autorskou knihu Black book (prakticky bez textu) s provokativními výjevy, za tzv. „černé listiny křivd“, jak je nazývá (např. orální sex kurátorovi od umělce) obdržel ocenění Nejkrásnější kniha roku 2012 Ministerstva kultury, k tomu ve vysoce považované kategorii beletrie. Kniha se naváží do těžkostí kapitalismu, ztráty lidské solidarity i například do stoučasné české umělecké sféry. Tato realita je hrozivá a směšná zároveň, přesto každému dostatečně povědomá, aby rychle pochopil, o co Tomášovi právě jde.

V rámci programu Start up IV Tomáš ukáže velkoformátové malby, kterými navazuje na své dřívější streetartové realizace, a objekty menších rozměrů reflektující obscénní sexistické narážky v reklamách a médiích. Především pak případy užití nahoty, jež zcela postrádají smysl. Něco jako „plastová okna za půlku“ s vyšpulenou zadnicí či reklamní spot „užij si svůj první bankovní styk“. Můžete si myslet, že se stejnou marketingovou strategií se Tomáš snaží prodat Worstsellery z této výstavy.

Tomáš Roubal absolvoval v roce 2008 v ateliéru volné grafiky prof. Róberta Jančoviče na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Pro doplňující výstavu jsem oslovila mladého teoretika a kurátora Jana Kratochvila (* 1986, Brno), čerstvého absolventa Katedry teorie umění pražské UMPRUM. Jan spolupracuje s časopisem A2 a s internetovým portálem o umění artalk.cz. Od roku 2012 působí, spolu s umělkyní Janou Bernatovou, jako kurátor galerie Kvalitář, kde se snaží propojovat současné volné umění s designem a architekturou. Kurátorská práce v tvůrčím tandemu je pro Jana typická, již během studia realizoval výstavy společně s teoretičkou umění a kurátorkou Terezou Jindrovou (např. výstava Zneužití pro Dům umění města Brna, 2012, či RED8 pro galerii UM, 2013).

Inspirován kritickým přemýšlením Tomáše Roubala, připravil Jan pro výstavu Worstseller architektonický vstup – jakýsi koridor, který spolu s media monitoringem fungování Colloredo-Mansfeldského paláce komentuje jeho rekonstrukci a provoz i nový koncept Start upu. Svůj záměr popisuje: „Zatímco se Tomáš Roubal ve své práci vztahuje k celkovému socio-politickému kontextu naší společnosti, já z pozice člověka víceméně dobrovolně izolovaného ve světě umění reaguji stejným modelovým uvažováním na nejbližší institucionální rámec této výstavy, tedy provoz paláce Colloredo-Mansfeld. Technickým uzavřením nechávám zaniknout prostor, který kurátorka Monika Doležalová vyčlenila pro moji participaci. Zůstává pouze úzký průchod připomínající bezpečnostní koridory používané na staveništích. Toto reziduum původní výstavní místnosti doplňuji o relevantní dokumentaci, rozvinutou vizuálem Marka Ehrenbergera a Tomášovými přímými reakcemi na diskutovanou problematiku.”

  • Autor: Redakční poštou
  • Datum publikace: 22.01.2014
  • Článek zařazen do: Kultura
  • Počet komentářů ke článku: 0 přidat komentář
  • Článek si přečetlo 1423 čtenářů

    Sdílet na Facebooku

© Stránka vygenerována za 0.0038 sec. | Aktuálně máme v databázi 8271 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha