Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Evženie je čtvrtek 22.04.2021



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Bodlinky aneb modelová situace rodinného konfliktu

Výchova dítěte v pubertě. To může být někdy problém. Konfliktních situací se najde v tomhle případě hodně. Pojďme se nad jednou z nich společně zamyslet.

      I. ROLE

     Senior: otec rodiny, poměrně chápající, duší stále mlád, tedy ne zas tak starý, aby nechápal rozmary, touhy a sny svých dospívajících dětí, ale ne zas tak mlád, aby mu bylo jedno, jak se jeho děti oblékají, jak mluví, co a kde dělají..., zkrátka jak, a hlavně v CO, vyrůstají.

    Junior: dospívající syn, končící základní školní docházku, inteligentní leč teenager snažící se líbit svým vrtstevníkům (vrstevnicím), mající vlastní názor a ochotný jej hájit.

    II. DĚJ

    Je večer. Junior se vrací domů a to ve své vynikající náladě. Navštívil kadeřnice - studentky, které si na jeho hlavě otestovaly svou dovednost a s ohledem k přesným definicím svého mladého klienta i svou kreativitu a tvořivost. Juniorova hlava je totiž hodně do ruda a překrásně natužené bodlinky na jeho hlavě svědčí o tom, že takový zákazník, jako náš Junior, není mezi mužskou klientelou kadeřnictví často.

    Junior je spokojen. Znatelně se odlišuje od svých vrstevníků, holkám se to líbí a učitelé si na konci devítky už taky můžou trhnout nohou. Přijímačky na střední jsou v kapse, výsledky dosavadního studia taky, takže ještě přežít večer a nedostat se na oči rodičům.

    Nepodařilo se! Relativně velký byt však není dostatečně velký a čas dostatečně pokročilý, aby se vyhnul Seniorovi. Ten dělá, že jako že jo a snaží se image Juniora pochopit. Když byl stejně stár (mlád), nosily se dlouhé vlasy a jeho taky pořád honili, aby měl sestřih 2cm nad límec. Taky je přesvědčen o Juniorově zdravém rozumu a je si jist, že si večer hlavu opláchne a ráno půjde do školy jako "normální" člověk. Vždyť je přece jen ještě na devítiletce.

    Omyl! Junior se umyl a jde spát, hlava však stále září a na jeho bodlinkách už chybí jen jablíčko. Spletli se oba a ostrá konverzace přerůstá v generační konflikt, který naruší dosavadní poměrně kvalitní vazbu otce a syna.

    III. ARGUMENTACE

    Senior: chápe "požadavky" doby stejně jako duši syna, který se chce odlišit od "normálu". Chce se líbit holkám a samozřejmě zaujmout. Je ale šikovný i bez bodlinek a především: zaujmout může klidně svými znalostmi a dovednostmi. Dostává dost volnosti a nadstandardních příležitostí k sebeuplatnění a nalezení vlastní cesty. Tak proboha proč provokuje? Je to revolta? Vůči čemu? A co na to učitelé? Končí školu s celkem dobrou reputací, tak proč to ničit? A co si řeknou o nás rodičích? A nejen učitelé. Kanálem nepoleze. Senior taky někdy přemýšlí o rodičích "exota", se kterým se na ulici či ve vlaku potká. Není to ale hodně starodávné? Sám někdy přemýšlel o pravdivosti průpovídky "Šaty dělají člověka". Vždyť by si Junior měl najít svou vlastní normální cestu. Co je ale normální?

     Junior: Jaký je rozdíl mezi bodlinkami a holou hlavou jako skinhead? Pouze ten, že oholit si hlavu do hola je stejně lehké jako zavázat si tkaničky! Ovšem s bodinkami je to několinásobně těžší – většina v tom vidí jenom provokaci, ale pokud se nad tím člověk zamyslí, uvidí v tom umění! Ano – UMĚNÍ!! Pokaždé když jde junior k holičkám, tak chce tento účes. Ovšem ne pokaždé ho má! Proč?? Poněvadž ne každá ho dokáže udělat! Skoro nikdo si nedokáže představit, jak je to těžké něco takového vytvořit. Každý se na to dívá jako na účes, ale zkusme v tom vidět tu práci a snahu, která byla vynaložena na vytvoření tohoto díla! A že to není normální?? Holá hlava taky kdysi nebyla normální, ale dnes je to již “normální”! Proč? Protože tak chodí již hodně lidí a ne jen jedinci. Pokud by bodlinky nosilo alespoň tolik lidí jako holou hlavu, tak se nad tím nikdo ani nepozastaví. Ale pouze proto, že taková není většina, tak to není “normální”. Takže pokud bude většina krást a chovat se nezákonně, tak to bude “normální”?? Jestliže se podíváme do minulosti, uvidíme v ní mnoho příkladů, kdy něco je naprosto nepřístupné, ovšem za pár let je to banalita. Leonardo DaVinci byl ve své době považován za blázna a podivína – letadlo lehčí než vzduch? Nemožné! Ovšem na tejdejší dobu. Stejně tak Jules Verne a mnoho dalších. A proč byli považováni za “blázny”? Jednoduše proto, že svými nápady předběhli dobu. Jak utopistický nápad byla cesta na Měsíc. A dnes? Nic neobvyklého. Pokud budeme považovat bodlinky za něco společensky nepřístupného a nedovolení možného, budeme se tak bránit pokroku. Ubližuje tento účes někomu? Ničí něčí zdraví? Shazuje něčí důstojnost? NE! Je to naprosto přirozená cesta vývoje! Nikdo nechce být stejný jako všichni ostatní. Každý si chce zachovat svou “originalitu”. Je to stejné, jako když si koupíte kalhoty – sou naprosto sqelý. Ovšem za dva týdny je má každej druhej ve městě. Budete v nich chtít chodit? Stejně jako nebudete chtít chodit v kalhotách, které má skoro každý, tak junior nechce mít stejný účes jako má skoro každý. A krása? Stejně jako marketing obchodů se zabývá cílovou skupinovou zákazníků, i junior se chce líbit určité vrstvě lidí. Chce se junior líbit padesátiletým učitelkám nebo svým vrstevnicím? Samozřejmě svým vrstevnicím, takže pokud mu 95 % holek, které ho s tím účesem potká, řekne, že je to naprosto super a je k “sežrání”, co udělá?? Bude to nosit co nejčastěji. A že se to učitelkám nelíbí? Ty ho přece mají učit “čtení, psaní, počítání” a ne jak se líbit. Junior chápe, že by nebylo moc vhodné přijít do školy se zeleno-červeno-modrým punkem na hlavě. Ale obyčejné bodlinky?? Jistě, že je nutné znát hranici svých možností co do účesů a oblékání vůbec, ale není tato hranici dnes, v jednadvacátém století, příliš nízko?

     IV. RESUME

     Kdo z nich má "pravdu"? Jaký byl závěr konfliktu? Jak byste se na místě obou dvou zachovali vy? Na vaše stanoviska a názory se těší

Junior a Senior

  • Autor: Talášek Jan
  • Datum publikace: 19.06.2001
  • Článek zařazen do: Výchova
  • Počet komentářů ke článku: 0 přidat komentář
  • Článek si přečetlo 3278 čtenářů

    Sdílet na Facebooku

© Stránka vygenerována za 0.0031 sec. | Aktuálně máme v databázi 8126 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha