Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Věroslav je sobota 27.07.2024



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Dětské cereálie nejsou vhodnou každodenní snídaní

Kreslené postavičky na obalech, množství vitamínů, minerálů a vlákniny. To jsou věci, na něž se výrobci dětských cereálií snaží nalákat děti a hlavně jejich rodiče.

     Jak ukázal celosvětový test, dětské snídaňové cereálie nejsou onou proklamovanou zdravou snídaní. Bez výjimky totiž obsahují příliš velké množství cukru, soli a někdy také příliš mnoho tuku.

      V testu byly zastoupeny nejen výrobky globálních značek, tedy firem Kellog's a Nestlé nebo obchodních řetězců Lidl a Tesco, ale i tuzemské výrobky. Z České republiky to byly cereálie značek Bonavita a Emco. Bohužel ani ty se nijak neliší od své zahraniční konkurence a některé z nich jsou dokonce horší kvůli vyššímu obsahu nasyceného tuku nebo transmastných kyselin, tedy látek, které jsou pro lidský organismus všeobecně považovány za škodlivé.

      Dětské snídaňové cereálie jsou přitom výrobci propagovány jako součást zdravé výživy. Téměř všechny obsahují prohlášení o množství vitamínů, vlákniny nebo minerálů a téměř všechny se chlubí celozrnným původem svých výrobků. Na tom by nebylo nic špatného, pokud by výrobci zároveň nezamlčovali fakt, že jejich výrobky jsou velice přeslazené. Některé z nich mají navíc zvýšený obsah tuku nebo soli.

      Nařízení Evropského parlamentu a Rady o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin stanovuje, jaké množství jednotlivých ži! vin by měly potraviny obsahovat. Při vyhodnocování výsledků bylo přihlíženo k těmto limitům. "Bohužel i výrobky s nejnižším obsahem cukru překračovaly maximální doporučené množství téměř dvojnásobně," uvedl Václav Beneš, národní koordinátor testu. "Na základě výsledků, které se potvrdily v 32 zemích světa při zastoupení všech kontinentů, lze říci, že dětské cereálie nejsou kvůli přílišnému obsahu cukru vhodné jako každodenní snídaně pro děti," doplnil Beneš.

      Celosvětový test byl součástí spotřebitelské kampaně, jež má za cíl přimět výrobce a jednotlivé státy k zákazu reklamy na nezdravé potraviny pro děti. Tyto agresivní reklamní kampaně, do nichž velké nadnárodní firmy investují miliardy dolarů, mají nezanedbatelný podíl na celosvětové epidemii dětské obezity. To představuje základ globálního zdravotního problému.

     Test snídaňových cereálií spolu s radami, jak připravit zdravou snídani, vyšel v časopise TEST, vydání 11/2008. Lze jej zakoupit u prodejců tisku nebo obje! dnat prostřednictvím předplatného na www.dtest.cz.

      Kromě testu děts kých cereálií přineslo listopadové vydání časopisu test plochých televizorů, elektronických teploměrů nebo srovnání spořicích účtů pro děti.

      Časopis TEST, Občanské sdružení spotřebitelů TEST


      Zajištění nezávislosti a objektivity testů: výrobky se nakupují v obchodech a analýzy probíhají v nezávislých laboratořích a zkušebnách. Na stránkách spotřebitelského časopisu nesmí být publikovány žádné reklamy či inzeráty. Náklady spojené s testováním výrobků hradí spotřebitelská organizace. Finanční prostředky získává prodejem časopisu, z grantů a státní dotace.

     Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu TEST. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady. V letech 1994 až 2007 publikovalo sdružení na stránkách časopisu TEST info! rmace o 7302 výrobcích, varovalo před 471 nebezpečnými výrobky (většina byla určena dětem) a upozornilo na 467 nekvalitních a klamavých výrobků. Sdružení je členem mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT).

  • Autor: Redakční poštou
  • Datum publikace: 07.12.2008
  • Článek zařazen do: Zajímavosti
  • Počet komentářů ke článku: 1
  • Článek si přečetlo 2357 čtenářů

    Sdílet na Facebooku

© Stránka vygenerována za 0.0032 sec. | Aktuálně máme v databázi 8369 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha