Jaké jsou vaše zkušenosti s jednání na úřadech? Je přístup úředníků lepší nebo horší, než býval v minulosti?
K napsaní tohoto článku mě inspirovala nedávná zkušenost a jakési srovnání, které mám s jedním jediným úřadem. Je jím Ministerstvo vnitra ČR - civilně správní úsek. Jedná se konkrétně o registraci a přeregistraci stanov. Tuto činnost dost lidí démonizovalo a tvrdilo, jak je složitá. Opak je pravdou. Vše se ale postupně mění.
Když jsem registroval naše první stanovy někdy kolem roku 1992, byl jsem mile překvapen. Úřednice se mnou stanovy probrala, pokud našla nějaké závady, kterých nikdy nebylo moc, protože nevyhledávala malichernosti, ale pouze závažné nedostatky, hned mě na ně upozornila. Většinou jsem je do druhého dne opravil a někdy mi pak zaregistrovala stanovy dokonce na počkání. Pokud závada nebyla, mohl jsme si přijít pro stanovy další den nebo nejpozději do tří dnů. Byl osobní kontakt, který vše zjednodušil.
Pak se ale vše poněkud změnilo. Stanovy sice přijímala úřednice osobně, ne vždy se na ně však hned podívala. Pokud na to neměla čas, vzala si aspoň telefonický kontakt a pokud tam byla nějaká závada, upozornila mě na to telefonicky. Osobní vyzvedávání stanov se stalo spíše vyjímkou a stanovy se posílaly poštou. To nebylo moc šikovné, protože to trvalo déle a místo, abych si šel stanovy vyzvednout na ministerstvo, jsem si pro ně šel na poštu, protože mě listonoška většinou nezastihla doma.
Současný stav je ještě horší. Stanovy už nemůžete dávat úřednici osobně, ale vše musí jít přes podatelnu. Tím pádem se pochopitelně zesložiťuje vzájemná komunikace. Najde-li úřednice ve stanovách závadu, tak pak buď je v průvodním dopisu uveden telefonní kontakt, tak vám může zatelefonovat, pokud ne, tak vám odpoví písemně. Pro odpověď si jdete na poštu, protože ji posílají doporučeně, provedete opravu a zase hurá do podatelny. A pak čekáte dalších deset dní.
Komunikace přímo s úředníkem je daleko pružnější. Nedávno zavedli, že je potřeba k přeregistraci uvést i číslo registrace. To jsem nevěděl, ale proto, že jsem měl přesně uvedený název, tak to úřednice vyhledala podle názvu. Dáváte-li ale žádost přes podatelnu, tak je požadavek na registrační číslo striktní. To, že to vyhledala úřednice podle názvu, nebyla totiž její povinnost, ale dobrá vůle. Takže nyní, pokud nevíte, že máte napsat registrační číslo a nemáte ho s sebou nebo si ho nepamatujete, čeká vás ještě jedna cesta do podatelny.
Vždycky jsem si liboval, jak jsou na tomto ministrestvu úřadníci pružní a ochotní. Vypadá to, že je vše minulostí. Bohužel. Že by správný úředník musel být i byrokrat? Je to nutné k našemu vstupu do Evropy? Letos prvně jsem stanovy na druhý pokus nenesl osobně, ale poslal jsem je poštou. Když to jde stejně přes podatelnu, tak se výhoda osobního kontaktu zcela maže. Poštovné je sice drahé, ale můj čas, kterého mám málo, je ještě dražší.
Sdílet na Facebooku
© Stránka vygenerována za 0.0032 sec. | Aktuálně máme v databázi 8402 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz
Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha