Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Věroslav je sobota 27.07.2024



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Přijímací řízení - první životní zkouška

A blíží se duben a s ním i termín přijímacího řízení absolventů základních škol na stření školy a odborná učiliště. Letos je doprovázeno mediální kulisou a zvýšenou hladinou nervozity rodičů i samotných uchazečů.

     Příčinou je nový školský zákon a stanovení jedné volby v jednom termínu pro každého uchazeče v 1. kole výběru. To přináší mladým lidem určitá rizika. Je třeba více než dříve uvážlivě vybírat typ školy, protože v případě neúspěchu, budou ve 2. kole výběru atraktivní školy naplněny a další výběr omezen. Proč najednou  taková změna? Je na to hned několik vysvětlení. Starý způsob dovoloval zájemcům poslat přihlášku na 2 i více škol. To umožňovalo úspěšným žadatelům určitou možnost výběru, na jakou školu nakonec v září nastoupí. Za druhé tím ale středním školám vznikaly problémy. Někde v  září zůstala místa i ve velmi žádaných školách neobsazena, protože školy nevěděly, zda úspěšní z výběru vůbec nastoupí. Byl tu dán určitý prostor k manévrování, chcete-li k manipulaci, s přihláškami. To vzbuzovalo podezření na nečisté praktiky a daná příležitost ke korupčnímu jednání při výběru budoucích studentů. Zřetelná pravidla měla takovým dohadům a snad i nekalým praktikám zabránit.

     Domnívám se, že kampaň kolem přijímacích zkoušek je zbytečně vyhrocená a do značné míry uměle vyvolaná. Situace není tak dramatická, jak se před zkouškami jeví. Provedené změny nemají významný vliv na průběh přijímání budoucích studentů. Ale ani možnost manipulace s přihláškami nová úprava důsledně neřeší a jen ji přesunuje do druhého kola, kde počet škol, které může neúspěšný žadatel z 1. kola oslovit, už není omezen. A situace, že některý z uchazečů vyjde na prázdno a zůstane rok doma? Domnívám se, že ani taková situace nehrozí. Už proto, že počet nabízených míst na středních školách je podstatně vyšší, než je počet absolventů základních š kol.

     Jiná otázka je, zda se uchazeči dostanou na školu, kde si přejí studovat. Zde pro ně určitá komplikace s přijetím nového zákona nastává. Řešení ale i tentokrát existuje. Je v poctivé přípravě každého žáka na zkoušku. A samozřejmě také v zodpovědném výběru školy, která odpovídá nejen zájmu, ale i schopnostem uchazeče. Právě tady vidím největší slabinu současných absolventů základních škol. Hledají místo, kam se dostanou bez námahy. Nejlépe bez přijímacích zkoušek, nebo tam, kde jsou  nízké nároky k přijetí. Nemají chuť akceptovat požadavky budoucí školy a zájem na opakování a procvičování učiva základní školy, které budou na budoucí škole potřebovat. Neuvědomují si, že přijímací zkouška a její úspěšné složení, spolu s přijetím, je jen prvým krokem do dalšího studia. Daleko důležitější a náročnější je, jak se na nové škole uvedou a prosadí. Zda budou stačit nárokům této školy. Zda se naučí usilovně a poctivě učit. K tomu především slouží příprava v posledním roce základní školy. Mnozí z uchazečů ji však podceňují nebo zcela ignorují. A tak se každým rokem zvyšuje počet absolventů, kteří se na střední škole nedožijí ani pololetního hodnocení a jsou z ní pro nezájem, neplnění základních školních povinností a kázeňské přestupky vyloučeni. Jsou absolventi, kteří během prvého roku vystřídají i tři školy. Jejich program - hledání školy bez nároků na plnění studijních požadavků a povinností, je ale marná. Žádná střední škola si takové žáky do maturity držet nebude a rychle se s nimi rozloučí. Bohužel, pro celou společnost se tak vytváří poměrně velká skupina mladých lidí, která není schopna plnit své základní povinnosti. Je nezodpovědná, nemá žádný životní směr a je potenciálním základem problémové skupiny lidí, která je pro společnost závažným problémem. Tento nepříznivý vývoj má počátek již v posledních třídách ZŠ. Naše zkušenosti ukazují, že žáci, kteří nemají zodpovědný vztah k plnění svých povinností, neznají životní cíl a přitom si nenechají poradit od rodičů ani učitelů, nesou si tento přístup dál do života a jejich problémy se zvětšují.

     Otázky spojené s přijímacím řízením na střední školy vidím v širších souvislostech, než jak jsou chápána a v médiích prezentována. Odchod ze základní školy a přechod na vyšší stupeň školy je pro mladé lidi velkou výzvou, ale zároveň prvým prubířským kamenem zodpovědnosti, ve snaze po jejich osamostatnění. O to víc je třeba umět jejich pozici vysvětlit a nepřekrývat ji řadou zástupných pohledů, které s jejich situací nijak nesouvisejí a k řešení nepřispívají.

  • Autor: Suchoradský Oldřich
  • Datum publikace: 18.03.2005
  • Článek zařazen do: Škola
  • Počet komentářů ke článku: 0 přidat komentář
  • Článek si přečetlo 3475 čtenářů

    Sdílet na Facebooku

© Stránka vygenerována za 0.6335 sec. | Aktuálně máme v databázi 8369 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha