Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Karel je pondělí 04.11.2024



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Kuchařka In - Line - 1. část

In - line je česky přeloženo v lajně, to znamená kolečka za sebou. Jsou různá odvětví: exhibiční závod z vrchu, královská U-rampa, nejtěžší streetstyle.. Některé disciplíny jsou fyzicky náročné a závodníci by mohli vyprávět o zranění. In-line brusle jsou také dobrý nástroj na hubnutí a zlepšení fyzické kondice. Zaujalo vás to, nebo dokonce toužíte po svých vlastních in-line bruslích ? Pak je tato kuchařka, jak si vybrat ty správné brusle určena přímo vám.

V tomto článku byly použity informace ze serveru
www.inline-online.cz.

     1. krok: Určete své bruslařské zájmy.

     Jedna ze skvělých věcí u inline bruslí je, že mohou být přizpůsobeny pro širokou škálu pohybových aktivit. Před koupí bruslí si budete muset určit, která aktivita vás nejvíce zajímá a vybrat příslušný typ bruslí. Samozřejmě, že je možno hrát hokej na rekreačních bruslích, závodit na fitness bruslích, dělat triky na hokejových bruslích; jinými slovy, můžete používat jeden typ bruslí na ostatní aktivity. Ovšem takto asi nedosáhnete optimálních výsledků.

     Dále následuje souhrnný popis základních typů bruslí. Pokud si nejste jisti, že vaše zájmy jsou výlučně v jednom typu bruslení, bude nejspíše chtít začít s rekreačními bruslemi.

     Hokej - Tyto brusle jsou konstruovány velmi podobně jako hokejové brusle pro led. Jsou vyrobeny z prošívané kůže a opatřeny tkaničkami pro velice pevné utažení na noze. Mají kolečka navržená pro velmi rychlé přesuny, vyžadované v tomto sportu.

     Rychlobruslení - Závodní brusle mají pět koleček, dlouhý rám a botu s nízkým kotníkem. Obvykle nemají brzdu. Jsou určeny pro velmi zkušené bruslaře.

     Freestyle - Většinu pohybů, které jsou provozovány na ledu, lze provádět i s inline bruslemi. Bota je stejná jako pro klasické krasobruslení na ledu.

     Rekreační - To jsou brusle, od kterých se všechno odvíjí. Obvykle jsou navrženy s plastovou botou, která má pevnou oporu pro kotník a kolečka, která dovolují velký stupeň ovladatelnosti.

     Fitness - Podobné rekreačním bruslím, ale jsou obvykle lehčí, mají botu s nižší oporou kotníku a mají větší kolečka. Tyto brusle jsou také používány pro běžecký trénink.

     Agresivní - Tyto brusle jsou vyrobeny pro provádění kousků na rampách a zábradlích. Mají menší kolečka, ochranu proti obrušování a jsou konstruovány tak, aby odolávaly při extrémním používání.

     2. krok: Ujasněte si, kolik hodláte utratit.

     Za brusle můžete utratit libovolnou částku mezi 1330 a 38000 Kč. Většinou platí, že čím více za brusle zaplatíte, tím lepší kvalitu dostanete. Inline brusle nejsou složité. Jsou složeny z relativně mála částí. Jakmile porozumíte účelu každé jejich části, budete lépe schopni vybírat brusle, které vyhovují vašim potřebám. Také budete mít jasno v tom, jak vylepšení některých částí ovlivňuje cenu, kterou zaplatíte.

     Laciné brusle jsou někdy pokládány za dobrou volbu pro děti. Konec konců, nikdo nechce kupovat dětem drahé věci proto, aby se z nich jen párkrát oprášil prach při pár jízdách kolem domu. Ale přesto žádný rodič nechce utlumit dětské nadšení, když se nové brusle pokazí nebo začnou fungovat špatně. Laciné brusle sedí na nohou mizerně, způsobují puchýře. Mají plastická kolečka, která se rychle opotřebovávají a poskytují menší přilnavost k povrchu. Poohlédněte se pro bruslích, které mohou být přizpůsobovány dětskému růstu. Rodiče by měli odhadnout schopnosti dítěte a výši jeho zájmu a nakupovat dle toho.

     3. krok: Naučte se něco o kolečkách a ložiscích.

     Inline brusle mohou být vybaveny některými z překvapivě rozmanité řady koleček. Kolečka určují "typ jízdy", který poskytují brusle. Čím snadněji se otáčejí, tím více vás bruslení bude bavit. Avšak kolečko, které se otáčí příliš rychle, vás může dost "rozhodit". Kolečka mohou být příliš tvrdá nebo příliš měkká pro povrch, na kterém se hodláte pohybovat, a tím působí kodrcavou nebo rozplizlou jízdu. Mohou být příliš velká a tím omezovat ovladatelnost.

     Existují tři věci, které potřebujete znát o kolečkách pro inline brusle:

     Velikost - Průměr kolečka je měřený v místě jeho nejširší části a udává se v milimetrech (mm). Velikost je důležitá, protože větší kolečka znamenají vyšší rychlost točení. Menší kolečka jsou více ovladatelná a stabilní, ale otáčí se pomaleji. Většina rekreačních bruslí má kolečka s průměrem 72-76mm. Brusle pro agresivní jízdu mají menší kolečka; závodní brusle je mají zase větší. Velikost může být v rozsahu 44-80mm. Kolečka se také liší v tloušťce nebo "profilu". Tenčí kolečka jsou rychlejší, ale s nižší stabilitou než u koleček tlustějších. Velikost koleček je napsána na jejich boční straně.

     Tvrdost - Kolečka jsou zhotovena většinou z polyuretanu, plastického materiálu, jehož tvrdost může být různá. Tvrdost je měřena durometrem, rozsah je od 0 pro nejměkčí do 100 pro nejtvrdší. Měkčí kolečka lépe absorbují nerovnosti a hodí se pro hladší jízdu, ale mají sklon k rychlejšímu opotřebení a nejsou také tak rychlá jako tvrdší kolečka. Většina rekreačních bruslí je vybavena kolečky s tvrdotí 78A nebo 82A (78A jsou určena pro měkčí jízdu). Tvrdost koleček je uvedena na jejich straně.

     Ložiska - Kolečka se otáčejí na kuličkových ložiscích, která jsou umístěna uvnitř nábojů koleček. Kvalita koleček má vliv na množství námahy, kterou musí bruslař vynaložit na roztočení koleček. Ložiska jsou klasifikována podle kvality a přesnosti, se kterou byla vyrobena. Brusle vyšší cenové kategorie obvykle používají tzv. "přesná" ložiska, která jsou označena ABEC-1, ABEC-3, ABEC-5 nebo ABEC-7. Rozdíl mezi ložisky ABEC 1 a 5 není pro začínající bruslaře hlavním faktorem. Brusle nižší cenové kategorie většinou nemají značková ložiska.

     Kolečka se opotřebovávají. Musejí se vzájemně vyměňovat proto, aby se zabránilo nerovnoměrnému opotřebení a aby nám dlouho sloužila. Brusle, které si koupíte, by vám měly dovolovat snadnou vzájemnou výměnu koleček. Většina výrobců dodává průvodce pro údržbu bruslí, ve kterém je tato činnost vysvětlena.

     4. krok: Naučte se něco o brzdách.

     Výběr správného brzdného systém závisí většinou na tom, jak pohodlné je pro vás jeho použiti a zda cítíte, že pokročilejší systém odpovídá ceně. Dříve než se rozhodnete, který systém koupíte, pokuste se vyzkoušet co nejvíce různých typů.

     Inline bruslař snižuje rychlost a zastavuje s použitím brzdy, která je obvykle připevněna na patě boty. Brzda se skládá z gumového špalíku, který drhne o povrch v případě, že se zvedne špička brusle. Dovednost potřebná k provedení tohoto manévru je snadno naučitelná. Jiný systém používá k aktivaci brzdy pružinu, která zpomaluje zadní dvě kolečka. Další zase používá kulatý gumový disk, který při aktivaci rotuje proti povrchu. Jeho tah je nastavitelný. Obecně lze říci, že tyto speciální brzdné systémy zvyšují cenu bruslí.

     Brzdy by se měly dát přemontovat z pravé brusle na levou. Brzda by měla být namontována na botě, která je na bruslařově dominantní straně. Pro většinu lidí je to pravá noha, ale kolem 10% populace potřebuje mít brzdu instalovanou na levé brusli. Nekupujte brusle s brzdou na přední části boty. Některé brusle, jako například rychlobruslařské, nejsou dodávány s brzdou. Hokejové a agresivní brusle jsou obvykle s brzdou dodávány, ale ta je následně odmontována, protože je potřeba provádět specifické aktivity.

     5. krok: Naučte se něco o botě.

     Bota drží vaši nohu. Většina bot má dvě části: skořepinu, která obklopuje vaše chodidlo a dále oporu, která obklopuje váš kotník. Obvykle jsou obě části vyrobeny z plastu, který je pružný, ale zároveň poskytuje dostatečnou podporu. Textilní výstelka uvnitř boty zajišťuje dobré přizpůsobení se tvaru vaší nohy. V poslední době jsou na trhu brusle, na jejichž botách jsou omezeny nebo zcela odstraněny některé plastické díly, a které proto ještě lépe sedí na nohou. Většina bot má odvětrávání, což je výhoda, protože v botě lépe cirkuluje vzduch. Úkolem boty je poskytnout oporu noze a kotníku.

     Tato opora je to, co většině lidí usnadňuje bruslení. Uvnitř boty jsou odděleně výstelka a vložka, obě by měly být vyjímatelné a opratelné. To co bylo uvedeno výše je životně důležité pro správné padnutí boty a pohodlí v ní. Když určujeme, zda bota dobře padne, výstelka by měla být vytažena z boty a umístěna na nohu. Pokud sedí pohodlně, pak by teprve měla být vložena do brusle a proces zkoušení boty na noze opakován, aby se zjistilo, zda bota sama je tvarována jak se patří. Výstelky jsou vyrobeny z rozmanitých materiálů, ale dražší brusle používají vlhkost absorbující, prodyšné materiály, které zvyšují pohodlí. Mohou obsahovat dokonce tzv. "paměťovou pěnu", která se přizpůsobuje tvaru vaší nohy.

     Boty musí být bezpečně připevněny k noze. Jsou tři různé způsoby, jak to udělat: šněrování, přezky nebo kombinace obojího. Přezkový uzavírací systém by měl mít tři nastavitelné přezky. Přezky jsou trvale připevněny k bruslím. Pokud jejich umístění nepříjemně svírá vaši nohu, měli byste zkusit jiný model. Samotné šněrování je obyčejně používáno jen na speciálních bruslích, např. na hokejových, rychlobruslařských a některých agresivních. Šněrování umožňuje přizpůsobitelné utáhnutí, ale není tak rychlé a snadné k použití a nemusí poskytovat odpovídající oporu pro začátečníka. Kombinace přezek a tkaniček má přezku kolem kotníku a tkaničky přes zbytek nohy.

     Zkoušejte brusle pozorně. Každý výrobce dělá své boty podle svých vlastních specifikací (technických podmínek). Vezměte v úvahu typ ponožek, které rádi používáte. Brusle nejsou jako boty; nebudou se natahovat, ačkoliv se některé vložky budou časem přizpůsobovat vaší noze.

     6. krok: Naučte se něco o rámu.

     Rám slouží k upevnění kolečka k botě. U lepších bruslí bude s větší pravděpodobností tužší rám, podporující kvalitní uspořádáním koleček a bezpečně připojený k botě. Příliš poddajný rám nedostatečně přenáší bruslařovu energii, špatné uspořádání koleček způsobuje, že kolečka špatně drží stopu. Tedy zjednodušeně řečeno, kolečka zajišťují lepší jízdu, pokud v daném okamžiku všechna jedou ve stejném směru.

     Rámy jsou vyrobeny z plastu nebo kovu. Závodní a většina hokejových bruslí jsou vyrobeny z kovu. Některé rámy mohou být uvolněny od boty a vyrovnány do trošku jiného směru. To je někdy velmi důležité pro bruslaře, kteří mají ortopedické problémy. Rámy by měly dovolit i použití větších nebo menších koleček.

     Zdroj: Mgr. Marek Blaha
     http://www.inline-online.cz/

  • Autor: Šťoura
  • Datum publikace: 11.02.2004
  • Článek zařazen do: Volný čas
  • Počet komentářů ke článku: 0 přidat komentář
  • Článek si přečetlo 6222 čtenářů

    Sdílet na Facebooku

© Stránka vygenerována za 0.0034 sec. | Aktuálně máme v databázi 8394 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha