Důležitým bodem jednání na Setkání 2003 v Senátu bylo také seznámení se Zákonem o práci s dětmi a mládeží a jeho oponentura ze strany ČRDM.
Se Zákonem o práci s dětmi a mládeží seznámil přítomné ředitel odboru pro mládež MŠMT ČR Mgr. Jindřich Fryč. Zákon vychází z návrhu koncepce státní politiky. Obsahuje program státní podpory, tedy povinnost vyhlašovat projekty na podporu pro MŠMT ČR, kraje a obce. Je v něm zajištěna podpora výzkumu a participace.
Zákon předpokládá rozdělovat osoby pracující s dětmi a mládeží na několik skupin. První skupinu tvoří ti, kteří tuto práci vykonávají za úplatu, tedy profesionálně. U nich je třeba doložit zdravotní a odbornou způsobilost, bezúhonnost a způsobilost k oprávním úkonům. D
ruhou skupinu tvoří dobrovolní pracovníci a ti se dále dělí na pracovníky, kteří tuto práci vykonávají nahodile, což je např. rodič, který jeden vypomoct na jednorázovou víkendovou akci a ty, kteří tuto práci vykonávají soustavně. Na ně jsou kladeny stejné nároky, jako na osoby ze skupiny první, tedy profesionální pracovníky.Vzděl
ávací program bude obsahovat minimálně 40 hodin a bude stanoven minimální rozsah vědomostí. Vzdělávací programy budou získávat akreditace pro odbornou způsobilost vedoucích. O ní bude vystaveno osvědčení. Dále se budou uznávat kurzy již absolvované, budou-li mít stejný rozsah, jako nové kurzy akreditované.Zákon by měl vstoupit v platnost od 1. 1. 2005, samotné akreditace pak od 1. 1. 2006. Ze zákona nakonec vypadla odpočitatelná položka 5.000,-- Kč ze základu daně pro vedo
ucí, kteří pravidelně pracující s dětmi.Následně vystoupil RNDr. Tomáš Řehák z Junáka s připomínkami k tomuto zákonu. Jeho první připomínka byla ke kvalifikačním podmínkám. "Není možné stanovit paušální kvalifikaci pro všechny činnosti s dětmi."
Dále zpochybnil časovou dotaci bez ohledu na dosavadní zkušen
osti toho, kdo školením prochází. Rovněž požadavky na kvalifikaci lektorů, označil za formální a nevyhovující. Absolvent střední pedagogické školy před dvaceti lety, který je mimo obor může být lektorem, naproti zkušený vedoucí bez pedagogického vzdělání ne?Dále byl vystižen nedostatek, že stát se nezavazuje školení podpořit. Z celého zákona, hlavně pak z názvu, vypadlo slovo podpora.
"Zbyly v něm pouze nařízení a sankce", zkonstatoval RNDr. Řehák.Jaké to má důsledky? Dopad na propad dobrovolnické práce. Měl by to být zákon o podpoře. RNDR. Řehák se vyslovil pro jistá omezení, ale ty by měly být pouze v povinnosti, prokázat bezúhonnost.
V diskusi vystoupil prezident Duhy Biolek, který působí v Duze jako lektor, ale
nemá pedagogické vzdělání. Pole nového zákona o dětech a mládeži by tedy jako lektor dále působit nemohl. Dále zkonstatoval, že naši vedoucí mají v mezinárodním měřítku velmi dobré vědomosti, čímž se shodl i se zástupcem Junáka. U nás je ve srovnání se zahraničím nejvíce dobrovolníků pro práci s dětmi.Podle Biolka budou kurzy v rozsahu 40 hodin drahé, nebude-li si je moct sdružení uspořádat samo. A za daných podmínek pro kvalifikaci lektorů
to ani ta největší sdružení dětí a mládeže sama nezvládnou. Jejich špičkoví lektoři se opírají o několikaletou zkušenost, nikoliv o oficielní vzdělání.Téma uzavřel Mgr. Fryč, který s
líbil přehodnotit nastavení podmínek pro kvalifikaci lektorů.Sdílet na Facebooku
© Stránka vygenerována za 0.0034 sec. | Aktuálně máme v databázi 8402 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz
Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha