Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Marcela je sobota 20.04.2024



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Hry V

Přinášíme další dvě hry, včetně jejich třídění do kartotéky her.

     Hra na slova K+D+P,3-12,nic
     Družina sedí kolem stolu a ty zahájíš hru tím, že vyslovíš nějakou hlásku - např. K. Další hráč po tvé levici ji opakuje a přidá k ní druhou hlásku. Musí ovšem volit takovou, aby obě dohromady tvořily začátek českého slova. Rozhodne se třeba pro L (a v duchu si myslí slovo "Kladno"). Třetí hráč připojí novou hlásku, např. A (ale na rozdíl od svého předchůdce myslí na slovo "kladivo"). I další hráči prodlužují vytvářené slovo vždy o jedinou hlásku a když se všichni vystřídají, je řada opět na tobě.
     Žádné slovo není nekonečné, a tak dřív nebo později nastane okamžik, kdy další hráč není schopen přidat novou hlásku, aby spolu s předcházejícími patřila k jakémukoliv druhu českého slova, bez ohledu na rod, pád nebo čas. Kdo slovo neumí nebo nemůže nastavit, dostane trestný bod. A soused po jeho levici zahájí nové kolo tím, že vysloví první hlásku nového slova.
     V příkladu, který jsme uvedli, pokračovala hra takto: 4. hráč přidal hlásku M - a vytvořil tak slovo "klam". Pátý se vyhnul trestnému bodu, že je prodloužil o A (a myslel na slovo "klamaný"). Potom byl na řadě opět první: N. I když celé slovo zatím nikdo nevyslovil nahlas, bylo v této chvíli jasné, že se boj chýlí ke konci - dalších možností už mnoho nezbývalo. Druhý přidal Ý a myslel si, že tím kolo skončilo, ale třetí dokázal připnout na konec slova ještě M. Ale porážce se překvapivě vyhnul i 4. hráč - prodloužil slovo o I. Pátý hráč se chvíli marně namáhal, ale slovo už prodloužit nedokázal.
Každý hráč má na přidání hlásky nanejvýš minutu. Nedokáže-li slovo prodloužit v této lhůtě, dostává trestný bod. Není-li slovo zatím dokončeno, předcházející hráč musí na požádání říci, které slovo si myslel, když přidal svou hlásku. Není-li schopen dokázat, že přidal hlásku právem, dostává sám trestný bod místo následujícího hráče.

     Matematiko K,2-30,kartičky čísel a psací potřeby
     Nastříhej z tvrdšího papíru 52 karet velkých asi 8 x 5 cm a na každou napiš jedno číslo. Čtyři karty budou mít jedničku, čtyři dvojku, čtyři trojku a čtyřikrát se budou opakovat i všechna další čísla až do třinácti.
     Před začátkem každé partie si hráči narýsují čtvercovou síť o 25 políčkách. Pak promícháš 52 karet a položíš je na hromádku, čísly dolů. Vezmeš první kartu, obrátíš ji a ohlásíš číslo, které je na ní napsáno. Hráči - a ty spolu s nimi - zapíší toto číslo do kteréhokoliv pole své sítě. Po krátké době otočíš druhou kartu a hráči si její číslo opět zaznamenají. V každém poli smí být jediné číslo. Zapsané číslo nemůže být dodatečně nikam přesunuto. Hráči se proto snaží každé číslo umístit co nejvhodněji, aby získali maximální počet bodů.
     Hra končí, až otočíš 25 horních karet z balíčku. A zvítězí ten, kdo má ohlášená čísla umístěna tak, že za ně dostane nejvíc bodů podle těchto pravidel:
10 bodů se dává za svislý sloupec nebo vodorovnou řadu pěti políček jestliže je tu některé číslo dvakrát (např. dvě jedničky nebo dvě sedmičky),
20 bodů je za dva páry shodných čísel v řadě nebo sloupci (např. za dvě dvojky a dvě desítky),
40 bodů za tři stejná čísla (např. tři devítky),
80 bodů za tři stejná čísla a dvě stejná čísla v jednom z výše uvedených směrů (např. za tři osmičky a dvě dvanáctky),
160 bodů za čtyři stejná čísla, kromě jedniček,
200 bodů za čtyři jedničky,
50 bodů za pět po sobě jdoucích čísel (např. 6,7,8,9,10),
100 bodů za tři jedničky a dvě třináctky,
150 bodů za čísla 1,10,11,12,13.
     Všechna uvedená čísla mohou být v řádce nebo sloupci všelijak zpřeházená, nemusí jít bezprostředně za sebou.
Jsou-li kterákoliv z těchto číselných sestav v úhlopříčných liniích čtvercové sítě, dostane za ně hráč vždy o 10 bodů víc, než je uvedeno v bodovací tabulce. V úvahu se však berou jen dvě úhlopříčky probíhající z rohu a složené z pěti polí.
     Když jsou všechna okénka zaplněna čísly, každý hráč spočítá, kolik získal bodů, a zapíše to na okraj každé řádky, sloupce i úhlopříčky. Nakonec zjistí celkový součet. Kdo má nejvíc bodů, vyhrál.
     Jako příklad uvádíme dva záznamy jedné partie. Je z nich vidět, jak odlišně dva jedinci vyvolaná čísla zapisují a řadí.První získal jen 250 bodů, druhý měl dobrý výsledek - 440 bodů.

 

  • Autor: Jeřábek Lukáš
  • Datum publikace: 28.10.2000
  • Článek zařazen do: Volný čas
  • Počet komentářů ke článku: 0 přidat komentář
  • Článek si přečetlo 2816 čtenářů

    Sdílet na Facebooku

© Stránka vygenerována za 0.0033 sec. | Aktuálně máme v databázi 8270 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha