Rubriky

Dnes má svátek Vojtěch je úterý 23.04.2024

Novinky

Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Týden na Šumavě

Děti z dětského domova ve Staňkově strávily první týden prázdnin na pobytu pořádaném TJ oddílů rekreačních sportů Praha na Šumavě. Na pořádání pobytu se podílel Klub správných kamarádů Praha, který je základním článkem Informačního centra oddílů a klubů.

Hlavním pořadatelem týdenního pobytu na Šumavě pro šest dětí z dětského domova ve Staňkově byla TJ oddílů rekreačních sportů Praha. Programově se na tomto pobytu podílel Klub správných kamarádů Praha, který je základním článkem Informačního centra oddílů a klubů a pokračovatelem činnosti části Sdružení klubů správných kamarádů ČR, které prostřednictvím své pražské oblasti spolupracovalo s dětským domovem ve Staňkově již před několika lety.

Na cestu jsme vyrazili odpoledne v sobotu 28. června. Jeli jsme vlakem a čekaly nás dva přestupy, první v Domažlicích a druhý v Janovicích nad Úhlavou. Na obou místech jsme čekali na přípoj zhruba hodinu. Naše cesta končila ve stanici Železná Ruda - město, odkud jsme díky preciznímu náčrtku došli do penzionu Jan, kde jsme byli ubytováni.

Jednou z nejoblíbenější činností byl fotbal. Ten se dal hrát na travnaté ploše hned před chatou. To bylo s ohledem na deštivé počasí, mezi nimiž byly jenom krátké přestávky, výhodou.

Díky zdravému horskému šumavskému vzduchu jsme vždy důkladně vytrávili a tak přišla vhod dobrá kuchyně v penzionu Jan. Zde nám vyšli cenově maximálně vstříc, takže jsem si zde mohli dovolit plnou penzi. Dětem velmi chutnalo.

Prvním výletem, který nám v nedli odpoledne dovolilo počasí, byl výlet do nedaleké Železné Rudy. Tou jsme byli poměrně zklamáni. dalo by se říci, že to je jedno velké tržiště. Z památek snad zaujal jedině kostelík.

V pondělí nám počasí přálo. Celý den svítilo sluníčko, čehož jsme patřičně využili. Dopoledne proběhl turnaj ve stolním tenisu.

Hrálo se ve dvou skupinách systémem každý s každým. Z každé skupiny postoupili první dva, kteří pak dále hráli vyřazovacím systémem. Turnaj dle očekávání vyhrál Štefan, před druhým Patrikem. O třetí místo se podělili Franta a Lukáš.

Po obědě a poledním klidu, který jsme využili k celotáborové hře, kterou bylo inovované Osídlení Mauretánie, jsem vyrazili na výlet na Čertovo a Černé jezero. Šumava je kopcovitá, tak to byla cesta náročná. K Čertovu jezeru jsme museli vystoupat do kopce a potom opět sejít z kopce.

Po přestávce a odpočinku u Čertova jezera jsme se vydali na Černé jezero. K němu jsme museli opět vystoupat kopec přes Jezerní horu a posléze jsme šli ze strmého kopce dolů k Černému jezeru. Touto cestou jsem šel v létě poprvé, protože doposud jsem zde vždy byli o Velikonocích, kdy zde byla velká vrstva sněhu. Když jsem byl na Šumavě před asi třiceti lety v létě, tato cesta zde nebyla, neboť v jejím místě bylo hraniční pásmo.

Značení cest zde bohužel není nejlepší a tak nám krátce za Špičáckým sedlem záhadně zmizela zelená značka. Nakonec jsme se spustili k nádraží Špičák a do penzionu došli po silnici, čímž jsme si zašli pár kilometrů.

V rámci táborové hry, které jsme se věnovali každý den, probíhaly různé soutěže. Mimo Písmenkové, či Nervíků, které se hrají s kostkou, jsme hráli ještě další hry s kostkami. Jednou z disciplín bylo i Matematiko. Na řadu přišel i turnaj v Piškvorkách.

Po úterním příjezdu druhého vedoucího Rendy, byl zařazen fotbalový víceboj. Ten byl součástí celotáborové hry, stejně jako pondělní turnaj v pinkponku. Jednou z disciplín byl samozřejmě fotbal, ale dále zde nechyběl nohejbal, driblink s míčem nohama, hlavičkování míče, dále klasický driblink rukou, přenášení míče ve dvojici na břiše, střelba na bránu a hod míčem na cíl.

Osídlení Mauretánie 2 je poněkud podobné Dračímu doupěti, ale obdobně jako původní Osídlení Mauretánie využívá dovedností dětí v nejrůznějších táborových disciplínách. Ty za ně získávaly Mauretany (táborové peníze), ale dále šifry a koeficienty svých postav. Kdo správně vyluštil šifry, dozvěděl se údaje o pozemcích, které šly do dražby ve středu.

V jedné etapě se i válčilo. K tomu napomohla hra Námořní bitva, v které proti sobě hrály dvojice. Náhodně bylo vylosováno, kdo hraje za Tramtarijce a kdo za spojence. Bohužel vylodění se nepovedlo na ani jednom ze tří míst. Další ofenziva vyla ale připravena lépe a povedla se.

Proběhla dražba, v které byla vydražena většina pozemků. Některé se ale vrátily, protože ti, kdo je koupili, neměli na jejich zaplacení. Tyto pozemky šly do dražby opakovaně další den. Po vybavení vydražených pozemků, začali jejich majitelé uzavírat kontrakty na vývoz surovin. Důležité bylo mít dobrý pozemek a uzavřít dobré kontrakty. To se povedlo nejlépe Frantovi, který celotáborovou hru vyhrál, protože měl poslední dne největší majetek. Franta se tak mohl radovat z filmu Mel, který darovala Davay.

Další ceny darovalo nakladatelství Ostrov a jednu nakladatelství Egmont. Z časopisu Kačer Donald se radoval čtvrtý Štefan. Druhý Patrik si vybral Dlouhý oheň smrti, třetí Michal knihu Bernard od šíleného koně a na pátého Lukáše a šestého Jirku zbyly knihy Dračí jezero.

Samotné vyhlášení vítězů proběhlo v sobotu ráno. To jsme dobalili poslední věci, uklidili a vydali se na nádraží na vlak. Zpátky jsme jeli už v menším počtu, protože Renda s Lukášem odjeli o den dříve.

Cesta vlakem byla opět dlouhá, zejména hodinová čekání v Janovicích nad Úhlavou a v Domažlicích. Téměř celou cestu propršelo, čím jsme však sjížděli níže a blížili se Staňkovu, tím se počasí lepšilo a oteplovalo se.

Nejrychleji utekla cesta v posledním vlaku z Domažlic do Staňkova. Konečně jsme vystupovali a dorazili do dětského domova. Na cestu nám už svítilo sluníčko. Předal jsem děti a zhruba po dvou hodinách vyrážel vlakem domů do Prahy.

Za pěkně strávený týden na Šumavě můžeme děkovat TJ oddílů rekreačních sportů Praha, která pobyt zadotovala, dále pak manželům Šejnohovým, kteří nám vyšli vstříc cenově v příjemném penzionu Jan a samozřejmě i sponzorům Davay, nakladatelství Ostrov a nakladatelství Egmont, kteří věnovali ceny.

Další fotografie z této akce najdete ve Fotoalbu ICOK v průběhu tohoto týdne.