Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Filip je neděle 26.05.2024



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Tuláci - 11. část

Pavel má v posudku z minulé školy z Bělé, že je grázl. Budou to brát učitelé v Kamenici v potaz nebo mu dají šanci žačít s čistým štítem?

     VI. První školní problémy

     V druhé půlce září začaly Pavlovi i první problémy ve škole. Začalo to tím, že jednou o přestávce před hodinou matematiky hodil Martin z legrace houbou po Ivovi. Ten jí po něm pochopitelně hodil zpátky. Jenže zasáhl Klárku a od ní se houba odrazila na učitelův stůl a z něho se skutálela na židli. A hned na to přišel učitel do třídy. Třída strnula. Učitel si houby všiml až na poslední chvíli, takže si na ní nesedl. Začal vyšetřovat. Na otázku, kdo to udělal, se nikdo neozval. Učitel se teda obrátil na Pavla: "Nevíš o tom náhodou něco?"

     "Ne", odpověděl Pavel a byla to pravda, protože si dopisoval domácí úkol a tak skutečně nevěděl, jak se houba na učitelovu židli dostala.

     "Takže jsi naprosto nevinný, nic nevíš, nic si neviděl", útočil učitel.

     "Já jsem to opravdu neudělal", bránil se Pavel.

     "Pak mi jistě rád povíš, kdo to udělal."

     Pavel jen pokrčil rameny.

     "Jeřábek o tom jistě taky nic neví, že?"

     "Já jsem to neudělal", řekl Míša a stoupl si.

     "Kadlec a Koudelka taky o ničem nevědí, že."

     Kluci si taky stoupli.

     "Já jsem houbou neházel a ani jsem ji neměl v ruce", řekl Rosťa.

     "A já taky ne", řekl Lukáš.

      "A ani vy jste nikoho neviděli, že?" Učitel upínal pohled na stojící čtveřici. Rosťa s Lukášem zarytě mlčeli. Podobně jako Míša věděli, jak k tomu došlo, ale nechtěli žalovat. Ozval se Míša: "Já vím, kdo to byl, ale myslím, že se přizná sám."

      "Tohle na mě nehraj", okřikl ho učitel. "Tak dostanete poznámku všichni čtyři a bude pokoj."

     Teď se přihlásil Ivo.

     "No, co nám k tomu povíš?", zeptal se učitel.

     Ivo je snad nejhodnější žák ze třídy. Je tichý, trochu stydlivý až zakřiknutý. Teď z toho byl celý vyděšený, protože něco takového se mu ještě nestalo. Taky se celý klepal a chvějícím se hlasem řekl: "Tu houbu jsem tam hodil já."

     Učitel nevěřil. Přihlásil se Martin. Učitel ho vyvolal.

     "Já tu houbu hodil po Ivovi a Ivo ji hodil zpátky po mě. Ale nestrefil se a místo mě trefil Klárku a od ní se houba odrazila na stůl a spadla na vaši židli. Hned na to jste přišel do třídy, takže jsme ji už nestačili uklidit."

     Většina dětí ze třídy souhlasně přikyvovala, že je to pravda.

     Učitel pokynul Pavlovi, Míšovi, Rosťovi a Lukášovi, aby si sedli. Pak mu ještě ukouzla poznámka na adresu Pavla, že má tentokrát štěstí. Ani si neuvědomil, proč tam přidal to slůvko tentokrát. Na Pavla zapůsobilo dost zdrcujícím dojmem. To, že začal učitel výslech s ním, by pochopil. Je tu nový a měl dvojku z chování. Učitel mu teda nedůvěřuje a podezírá ho. Když zjistil, že to Pavel nebyl, řekl mu, že má štěstí. Na tom taky nic není. Ale "tentokrát", to znamená, že je přesvědčen, že Pavel bude namočen v každém průšvihu a že je to jen otázka času, než něco provede. Učitel si to uvědomil, ale pozdě. Už to řekl.

     Učitel si k sobě zavolal vyděšeného Iva. Řekl mu, že vzhledem k tomu, že je to jeho první prohřešek, že z toho nebude nic dělat a poslal ho zpátky do lavice. Tím to prošlo i Martinovi.

     Učitel začal zkoušet. Nejprve vyzkoušel Stáňu, která dostala dvojku. Pak zkoušel Pavla. Ten ale stále ještě myslel na to slůvko "tenkrát". Připadlo mu najednou, že učitele mrzí, že to nebyl on a že mu nemohl dát poznámku a proto, že ho teď zkouší, aby mu mohl dát pětku. Najednou měl v hlavě prázdno a nemohl se vůbec soustředit. Na první příklad vůbec nezabral. Tohle učitel nečekal. Rozhodně nevolal Pavla k tabuli s úmyslem, dát mu pětku.

     Dal teda Pavlovi druhý příklad, jenže Pavel ani teď nezabral a tak pětku dostal. Učitele to mrzelo, protože už neměl čisté svědomí za to, že ho podezříval, přestože byl nevinný. Přestal zkoušet, přestože měl původně v úmyslu ještě vyzkoušet dva žáky. Začal probírat novou látku.

     Učitel si nedovedl Pavlův totální výpadek vysvětlit. Že by se neučil? Proto další hodinu byl přesvědčen, že Pavel, který měl loni jedničku, už určitě své neznalosti dohnal. Zeptal se ho, zda se už učivo doučil. Pavel to pochopil tak, že je vyvolaný a šel k tabuli. Učitelův hlas mu připadal přísný a tak čekal zase neúspěch. Ani tentokrát nezabral. Mozek mu odmítal poslušnost. Učitel byl nevrlý, protože to pochopil tak, že se Pavel nechává zkoušet dobrovolně. Zeptal se ho, jestli to umí a Pavel na to šel sám k tabuli. Proč teda šel, když to nezná? Dal mu zase pětku a měl po náladě. Pavel se ovládal, aby se nerozbrečel.

     Pavel dostal doma za druhou pětku z matematiky domácí vězení až do doby, než si ji opraví. Jenže Pavel všechno uměl. Byl přesvědčen, že si na něj učitel zasedl. To ale doma říct nemůže. Míša byl s Pavlem solidární a taky nešel ven.

  • Autor: Fuček Miloslav
  • Datum publikace: 31.05.2002
  • Článek zařazen do: Povídky
  • Počet komentářů ke článku: 0 přidat komentář
  • Článek si přečetlo 2666 čtenářů

    Sdílet na Facebooku

© Stránka vygenerována za 0.0036 sec. | Aktuálně máme v databázi 8271 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha