Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Marcela je sobota 20.04.2024



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Internet a jeho specifické podoby

Pojďme se zamyslet nad Internetem z trochu netradičního pohledu. Co vše může komu přinést? Co je na něm dovoleno a co ne? Co je morální a co ne? Lze ho zneužít? A co to vlastně zneužití Internetu je?

     Internet má několik specifických vlastností, které lze využít, ale i zneužít. Je to obrovské informační médium, které je anonymní. Jeho anonymita může být užitečná i škodlivá, až nebezpečná. Co může takový Internet komu přinést?

     Představme si člověka, který je v životě nespokojený se svojí rolí. Jemu může Internet pomoct k jeho realizaci. Nebude to sice realizace reálná, plnohodnotná, ale pouze virtuální. Přesto ho může uspokojit, ale je zde nebezpečí, aby ji plně nepropadl a nepohroužil se příliš do světa fantazie na úkor reálného života.

     Na Internetu, díky jeho anonymitě, může být člověk čím chce a kým chce. Je to ale správné? Není to nemorální, vydávat se za někoho jiného? někdo může říct, že to nemorální je, protože morálka říká, že lhát se nemá. někdo si může vzít za měřítko, zda-li to někomu škodí či ne, zda to někomu prospívá či ne.

     Pokud se někdo vydává za osobu, kterou se cítí ve své fantazii být, a je už jedno, zda je to dítě či prezident, vědec, spisovatel či nějaký umělec, a nedělá to za účelem získání výhod v reálném světě, nikomu tím nemůže ublížit. Jeho virtuální svět tak zůstane oddělen od reálného.

     Jak to může vypadat v praxi? Třeba desetileté dítě, které touží po tom, být dospělým, se může vydávat za dospělého. Může si vybrat i profesi, která ho baví a o které něco ví. Má-li na to intelektuálně, může třeba chodit do chatu a chatovat s dospělými, jako sobě rovnými. Nebo si může s někým dospělým emailovat. Pouze se s ním nemůže setkat v reálu ani si sním zatelefonovat, protože to by vše prozradilo.

     Obdobně to může být obráceně, kdy se dospělý cítí být dítětem. Může to být něco nerealizované z jeho dětství či jistá míra pedofilních sklonů. Příčin může být více. Totoho člověka baví, se vydávat za dítě určitého věku a rovnocenně se bavit s dalšími dětmi tohoto věku. I on se musí vyhýbat reálným setkáním či telefonickým rozhovorům, které by ho prozradily.

     Otázka zní, zda je to či ono škodlivé a morální. Škodlivost myslím můžeme posoudit poměrně snadno. Pokud se se svým partnerem v jiném věku nikdy v reálu nesetká, ani jej nenabádá k nějakým nepravostem či jinak nekazí, patrně bude nulová. Dítě má virtuálního kamaráda, pomocí kterého realizuje své fantazie a tužby.

     Na morálku budou asi názory odlišné. Možná bude u někoho i jiný metr na oba případy. V případě, když se dítě bude vydávat za dospělého, mnozí to budou brát jako hru, na kterou má přece dítě nárok. Tato hra ho objektivně i pozitivně rozvíjí, protože chce-li zaujmout dospělé, musí na sobě pracovat, aby nepoznali, že je dítětem. Musí být tedy intelektuálně na jisté výši, musí potlačovat svoji přirozenou dětinskost. Tento poslední moment škodlivý být může, je-li v příliš velkém měřítku. Jinak děti si běžně, jak známo, na dospělé hrávají. Napodobují dospělé vzory.

     Pokud dítě nepropadne virtuálnímu světu a svým fantaziím příliš a má i reálné kamarády ve svém věku, je vše vpořádku. Je zde ale ještě i další možnost, kdy se může dítě vydávat za jiné dítě, kdy si nezmění věk nebo jenom o pár let a kamarádí se přes Internet opět zase s dětmi. Zatímco v reálném světě je nedoceněn, v tom virtuálním může najít obdivovatele a být uznávaný. Třeba tím, že bude mít technický talent a dokáže vytvořit něco přímo na Internetu, který je tvůrčím nástrojem.

     Stejná obměna je možná i u dospělého, který se může vydávat za jiného dospělého. Třeba je nezaměstnaný, či má profesi, která jej neuspokojuje, ale na Internetu může být prakticky čímkoliv, pokud o daném oboru aspoň něco ví. Může se udělat mladším, zůstat ve stejném věku či se udělat starším. Je ale otázka, zda má dospělý na tuto hru právo, když už není dítětem? Pro někoho na takovou hru možná nemá právo ani dítě, protože ji bude považovat za lež.

     Jaký je ale vztah mezi fantazií a lží. Připusťme, že i dospělému podobná hra může vykompenzovat komplexy z reálného života a udělat ho spokojeným a prospěšným i v reálném životě.

     Vezměme to teď na chvíli z druhé strany. To co jsme pospali v předchozích odstavcích byla neškodná hra, která byla pouhým výplodem fantazie někoho, kdo se chtěl ukojit pouze virtuálně. Tomu anonymita Internetu minimálně psychicky pomohla, aniž by někomu jinému ublížila. Tato anonymita se ale dá stejně tak zneužít. Může ji zneužít hacker či tvůrce nebezpečného viru, ale i podvodník, který se vmísí do přízně někomu, s kým se chce setkat, aby mu ublížil či jej jinak poškodil.

     Pokud se dospělý bude vydávat za dítě s úmyslem se s dítětem někde o samotě setkat, je to jistě velmi nebezpečné. Propojuje totiž virtuální svět s reálným a při tom dává klamavé údaje za účelem získání neoprávněného prospěchu. Takový dospělý může mít různé motivy, může chtít třeba dítě někam vylákat a tam ho přepadnout a zneužít nebo okrást a nebo jenom zjistit, kdy nebude nikdo doma a kde vlastně bydlí a pak je vykrást. To je tedy záporná stránka anonymity Internetu.

     Na Internetu je tedy třeba vždy dbát na bezpečí a neprozrazovat o sobě příliš údajů. Musíme si uvědomit, že obezřetnost je třeba na místě i tehdy, když se bavím v chatu s někým známým. Nemůžeme vědět, jak dalece má "neprůstřelné" heslo a zda se v tu chvíli bavíme skutečně s ním a ne s hackerem, který chatuje za něj. Toto nebezpečí není dobré ani podceňovat, ale ani přeceňovat. Mnohdy se můžeme o pravé identitě člověka, kterého dobře známe osobně, přesvědčit dobře položenou otázkou.

     Často probírané téma je, jestli má chatovat dospělý s dítětem, zda je to normální. Jak plyne z předchozích řádek, Internet stírá věkové rozdíly. Chatuje na něm ten, kdo má tomu druhému co říct. Není tedy rozhodující věk, ale společný zájem. V něm se mnohdy může dítě vyrovnat dospělému. Příkladem může být Internet, na kterém se děti mnohdy pohybují přirozeněji, než někteří dospělí.

     Důležité je tedy, o čem ti dva spolu chatují. Pokud dospělý nemlží svoji identitu nepravdivými údaji, lze předpokládat, že nebude dítěti nebezpečný, protože by se snadněji mohl vetřít do přízně dítěte falešnou identitou. Důvodů,proč může chtít dospělý chatovat s dětmi může být více. Může to být vedoucí, který se chce inspirovat, jak to dělají v jiných oddílech, či tvůrce webu pro děti, který si prohlíží, jak to vypadá jinde a nebo brouzdá na vlastním portálu a zjišťuje, jak se tam dětem líbí.

     Samozřejmě bychom mohli hledat další rizika Internetu, mezi které patří stránky nevhodné pro děti či stránky úplně protizákonné. Ty se i těžko filtrují. Proto nejlepší prevencí je, pokud se dospělí (rodiče nebo vedoucí kroužků, ale třeba i oddílů), zajímají o to, kam děti na Internetu chodí a co tam dělají. Dítě by mělo mít někoho, komu důvěřuje a komu se může v případě potřeby svěřit i třeba s věcmi, které se mu nezdají na Internetu.Může to být třeba podivný email, který mu přišel, ale i účastník chatu, který třeba nepřiměřeně vyzvídá či má nevhodné otázky či řeči.

     V článku Co upevňuje oddíl byla řeč o vztahu vedoucího oddílu a dítěte člena oddílu. Tím, komu se dítě svěří, může být právě vedoucí. Předpokladem ale je, že jde s dobou a ví vůbec, co to Internet je. Jak bylo řečeno, proto vedoucí musí i sledovat zájmy dětí a to i zájmy, které zdánlivě s činností oddílu vůbec nesouvisí.

     Dítě se sice může svěřit rodičům či učiteli, ale jde o to, zda nemá s takového svěřování obavy. Svěří-li se rodiči, ten se může zděsit, cože se to na tom Internetu děje a zvolit pro něj nejjednodušší řešení a Internet dítěti zakázat. To ale samozřejmě dítě nechce a může z toho mít obavy, které mohou být důvodem, proč se nesvěřit. V případě učitele to zase může být ostych či malá důvěra. A nebo obava, aby se to přes učitele nepřeneslo k rodičům a aby to nebylo považováno za nějaký průšvih.

     Dítě má mnohdy problémy tam, kde je dospělí nevidí. A naopak to, co je problém pro dospělého, mnohdy dítě jako problém nevnímá. V některých věcech se tedy svět dospělých liší od světa dětí a jen někteří dospělí se dokáží vcítit do světa dětí.

     Další pozitivní vlastností Internetu je možnost seberealizace. Téměř kdokoli, kdo má potřebu se seberealizovat, může na Intenretu publikovat a to jak v psané podobě - prózu či poezii, tak v kreslené podobě a to buď v kreslícím programu nebo ručně a obrázek nascanovat. Je možno se vyjadřovat i hudebně, i když tady je to trochu složitější. Ten, kdo by psal do šuplíku, může publikovat a získat své čtenáře. Nic ho to nestojí a čtenářů může být realtivně dost. Pokud by chtěl svoji, řekněme povídku napsat, musel by ji vytisknout a rozmnožit, což stojí peníze a pak nějak distribovat, což, pokud by ji nerozdával osobně svým přátelům a známým, stojí také peníze.

     Internet zkracuje vzdálenosti. Hojně je využívané elektronická pošta (emaily), která je rychlá. Ale i ta přináší rizika v podobě zákeřných virů. Ale jak již bylo řečeno, vše co je na Internetu, jako Internet samotný, má své kladné i záporné stránky. Každá věc na tomto světě, byť může být sebelepší a sebeužitečnější, lze zneužít. Stejné je to i s Internetem.

     O Internetu by se toho dalo napsat ještě mnoho. Ale už nyní jsme myslím nastínili dostatečné množství tezí, nad kterými se lze zamyslet, souhlasit s nimi, mít k nim výhrady, prostě s nimi polemizovat. Část otázek jsme úmyslně nechali nezodpovězených. Objektivní odpověď na ně budeme hledat asi těžko. Část otázek jsme sice zodpověděli, ale i s těmito odpověďmi nemusí každý souhlasit a může na ně mít jiný názor.

     Myslíme si, že tento článek je tedy otevřeným polem pro případnou diskusi. Co je na Internetu morální a co ne? Má Internet jinou morálku než reálný svět? Má jeho anonymita více kladů nebo více záporů? Lze nějak anonymitu Internetu omezit? Podobných otázek by se myslím dalo položit ještě několik desítek.

© Stránka vygenerována za 0.0037 sec. | Aktuálně máme v databázi 8270 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha